tisdag 14 augusti 2012

D3 vs D800 del I


Igår var jag ute och testade en D800 som min vän Sven så snällt lånade ut. Och jag var givetvis mycket spänd på om den skulle kunna mäta sig med min D3. Att filerna blir otroligt mycket större än vad D3:an kan prestera vet ju de flesta redan. 12 MP mot 36 MP. D800 ger alltså i stort sett en fil som är 65 cm bred i 300 dpi. Det räcker långt! D3 ger en fil som "endast" är 36 cm bred i samma upplösning. Om jag jämför exempelvis min gamla D300 med D3 när det gäller kvalitet på höga ISO så är det ljusår kamerorna emellan. D300:an ger en dålig bild redan på ISO 400 enligt mig. D3 går fota utan problem uppåt 4 - 5.000 ISO med bättre resultat än D300:an ger på ISO 400. Det här öppnar ju fantastiska möjligheter när man ex fotar rörliga djur i skymning/gryning då stativ är uteslutet.
- De här två bilderna är fotade med identiska inställningar på båda kamerorna (D3, D800). 600 mm brännvidd och bländare 5,6. ISO 1.250. 1/500 sek. Enligt mitt tycke så ger D3:an en mer mättad och tilltalande bild. Men bortser man från det så klår D800:an D3 när det gäller det lilla brus som finns.

- Båda bilderna är konverterade med NX 2 vilket tydligen inte är helt optimalt för D800! Lightroom 4 ger tydligen ett bättre resultat för D800 filer. Återkommer när jag testat konvertera med Lightroom 4.

Edit 120816: LR 4 gav ett betydligt bättre resultat för D800-filen! Helt plötsligt var den steget bättre än D3-filen. Och då i en filstorlek som är grymt mycket större. D3 slår alltså bara D800 på riktigt höga ISO. Se ovan.

/Mats

6 kommentarer:

Miklos sa...

Intressant läsning, dock är jag helt obekant med Nikon då jag fotar med Sony (f.d Minolta) dock intressant att NX 2 inte är optimerat för D800 man tycker ju att programvaru utvecklarna skulle ha kommit med någon "patch" eller uppdatering för nya kameramodeller. Jag vet någon annan här hemma dock som suktar efter en D800 (nämner inga namn) ;))

Jenny sa...

Ah, där fick jag svaret från tidigare kommentar, lån alltså. :-) Och ja... vore ju fint, men funderar som sagt på att byta system, han *pekar uppåt* får ju mycket bättre bilder på ISO 1600 än jag får på ISO 400, däremot får jag ju bättre macrobilder så det duger min skruttkamera till. :-) Men drömma får man, visst?

Mats Andersson sa...

Skrämmande att Nikons egen programvara NX 2 misslyckas med D800. Däremot funkar den som sagt mycket bra med D3 bland annat. Förstår vem som vill ha :) Mycket prisvärd kamera!

Mats Andersson sa...

Drömma får man :)

Lindsjö taxar sa...

Snyggt. Fick rek att använda lightroom. Nu står dock nya datorn på golvet, hämtat idag med mer minne och jag kan installera CS...gäller o lära sig den då

Mats Andersson sa...

LR 4 alt CS 5 som jag använder funkar båda mycket bättre än NX 2.