onsdag 20 januari 2010

Tankens kraft




Senast jag fotograferade älg i vinterlandskap var med min F3 - dvs på den analoga tiden. (länge sedan)
- sedan har "en viss känd naturfotograf" skämtat lite om att jag inte har några älgbilder... :-)

I helgen kartlade jag älgarna vid mina hemmatrakter. Och idag på lunchen kände jag på mig att det skulle bli av. Åkte med bilen endast några kilometer väster om Jkpg. Superfina vinterlandskap. Väldigt mycket snö. Efter några kilometer på en mindre väg så kom skylten: Älgafall. Det var faktiskt som ett tecken. Och vid utkanten av den lilla byn Älgafall gick jag då ur bilen och gjorde några bilder på älg i vinterlandskap. :-) :-) :-)

TANKENS KRAFT! Faktum är att det fungerar.

D3. 400 mm. 1/400 sek bländare 5,6.

/Mats Andersson

16 kommentarer:

Anonym sa...

Fint! Härlig komp!
Han/hon verkar ha fått syn på dig. Är ingen älgkännare direkt. Har dom bra syn? Hmm. Vittring kanske är en bättre gissning. Nåja, jag pladdrar.

Skogswilden sa...

Älgar ser dåligt men uppfattar rörelser bra. Står du still "glömmer" dom till slut bort dig. Får dom vittring - drar som avlöning!
Trevliga bilder!

Anonym sa...

Där hade du tur! Säger en avundsjuk James :-)

Jörgen Håkansson sa...

Har själv inte lyckats fånga en älg på bild ännu. Har letat efter dom, men antagligen på helt fel platser.
Tur då att man kan få se dom på andras bilder, så man vet att dom verkligen finns där ute:)

Birgitta sa...

Grattis! Det sägs ju att inget är omöjligt det tar bara olika lång tid. Min älgtid har inte kommit än.
/Birgitta (lite mer än lite avundsjuk...)

Anonym sa...

Klart tankens kraft fungerar! Det ser vi ju här!! :)) Grattis till mycket fina älgbilder i vintermiljö! :)

//Malin H

Terje sa...

Hehe! Där ser du, med envishet så lyckas man till slut! Stort grattis Mats! Och inga dåliga bilder heller - gillar miljöbilder på älg, särskilt nu när våra skogar är som sagolandskap. Väntar med spänning på hur det fortsätter... :)

Marie sa...

Mycket fina bilder!

Niklas sa...

Jag tycker nummer 1 är alldeles ypperlig. Har varit inne på samma sak med snön som förgrund. Mycket lyckad!

/Niklas

Mats Andersson sa...

Stort tack för alla kommentarer!!!

Erika Ahlberg sa...

Grattis till lyckade bilder och ett trevligt möte :). Jag tycker personligen att bild 1 är helt underbar...hög smygfaktorkänsla (har jag skapat ett nytt ord nu kanske). Får se om tankens kraft kan hjälpa mig också att finna det jag söker :).

Tomas Eriksson sa...

Bra jobbat Mats :), det blev ett fin fint resultat :)

/Tomas

Anonym sa...

Det blev älg till slut i alla fall, bra bilder blev det också :-)
Men det hjälper nog inte mot "naturfotografen" han hittar nog på något annat att tråka dig med ;-)

/PJ

Mats Andersson sa...

Ja. Det har han redan gjort idag :-)
- då blir det till o leta gris nu då...

Skämt o sido. Den där naturfotografen gör bilder i världsklass. Gång på gång. Härligt att se.

Lotta sa...

Gud vad avis man blir på dig
Du är bara för bra
Vilken lyckoträff
Jag fattar inte att du bara säger att nu skall jag fota älg
och paff där satt den.
Otroligt....

Nu har jag hittat en massa favvisar i boken och grannen skrek i igår när hon fick sen en som hon fastnade för
Hon blev helt lyrisk.hahaha!!!!
Den ligger framme så att folk kan bläddra i den när de hälsar på.
Hej svejs!!!!!!
Kramizzzzz På dig / Lotta

MarieG sa...

Underbara älgbilder i helt fantastisk miljö!
Tankens kraft fungerar!!!
/Marie