onsdag 13 januari 2010

Komposition del 2


Tredjedelsregeln är en tumregel för många i fotovärlden och konstvärlden.
Och precis som jag skrev tidigare så vet jag att många av mina läsare kan det här mycket väl. Likväl så finns det många som verkar uppskatta lite av tipsen.

Regeln är uppbyggd på två horisontella linjer och två vertikal linjer som delar upp bilden i 9 lika stora rutor. Regeln är en asymetrisk komposition även om rutorna är lika stora så lägger man de dominanta elementen av bilden i 2/3 av bilden medans 1/3 fylls ut av en icke dominant del. (Eller omvänt)
Dvs man placerar t ex inte horisonten i mitten av bildytan vilket man ofta ser hos de som börjat fotografera.

Regeln skall ses som ett hjälpmedel snarare än en strikt regel. Och en placering av t ex horisonten i mitten kan ju vara effektiv om man har ett syfte med det. Som sagt tidigare - regler är till för att brytas. Men det är då en fördel om man kan reglerna väl innan.

Och de som uppmärksammade mitt tidigare inlägg om Gyllene snittet - som ni såg då - så skiljer sig inte skärningspunkterna speciellt mycket. Så man kan med fördel använda skärningspunkterna i detta rutnätstänk till att placera objekt som ska "highlightas", fast med den lilla förskjutningen som krävs. Gyllene snittets skärningspunkt ligger ju ganska nära dessa skärningspunkter...

/Mats Andersson

6 kommentarer:

Skogswilden sa...

Här sätter du fingret på vitsen att kunna dessa regler. Som nybörjare har man oftast inte känslan för komposition. Lär man sig dessa i inledningen kan snabbare ta intressanta bilder. Har själv lådvis med diabilder där motiven kunde ha räddats om jag kunnat detta i min ungdom!

Camilla Alvén sa...

Kul att du kör en liten kurs, håller med dig om att man måste kunna reglerna först för att sedan kunna bryta dem.
Ha det bra

PE Svahn sa...

Hej Mats
Som den nybörjare man nu är så får man ju lite funderingar, om det nu är så att mest rätt av alla metoder (3-delning, 5-delning, kaos)är gyllene snittet, varför tror du att programtillverkare, kameratillverkare använder 3-delning, det måste ju vara lika lätt att göra ett rutnät för ett riktigt gyllene snitt?

Samuel Jacobsson sa...

Blir det saft och diplom efter kursen slut ??
Annars blir jag besviken ... ( ler )
Tack för bra och enkla tips .
// Samuel

Anonym sa...

Du har nog rätt - jag går nog mest på känsla och tänker inte så mycket ;)

christer sa...

Bra serie du kör här och för de som kan så är det ju så att "Repetion är kunskapens moder" ;)
Men sen går ju inte allt heller att rama in i en massa kompositions regler utan som du nämner.Känslan måste vara med också. Men att ha dessa "regler" som stöttepelare ibland kan vara bra att ha i rockärmen. Det är ju inte för intet som de finns...
Följer med spänning din skola i koposition, alltid snappar jag upp något som fallit i glömska eller något nytt.

/christer