söndag 31 januari 2010

En stor familj


Igår (lördag) blev en helt fantastisk dag.
- Gav mig iväg hemifrån vid 7-tiden för att ansluta hos "mina" älgar när det första blåa morgonljuset var som finast. Till min stora förvåning så fick jag se att kon hade tre kalvar. Så jag fick umgås med fem älgar under en lång stund.
- Här stoltserar pappa älg med en enkvist i mungipan. Så där lite nonchalant...

När jag sedan kom tillbaka hem så träffade jag på ytterligare fyra älgar :-). Så nio älgar samt flera rådjur bjöd dagen på. (kommer visa fler bilder framöver).

Sådana här möten bjuds man på om man är en sann djurvän. Älgtjuren här litade helt på mig. Han kände att jag inte skulle göra dem illa. Läs gärna Terjes inlägg Brother Wolf. Så förstår ni varför han lyckas med sina fantastiska bilder på vilda djur...

/Mats Andersson

16 kommentarer:

Samuel Jacobsson sa...

Imponerande !!
Du fick honom mitt i frukosten.
Ett stort tack för i går , mkt trevligt.
/ Samuel

Marie sa...

WOW vilken mäktig bild!

/Marie

Maria sa...

Tack, det uppskattar jag verkligen :) Usch, skulle bli livrädd om jag träffade ppå en älg haha
/Maria

Magnutti sa...

Har du inga bilder på fåglar.......
//MagnusJ

Lars U sa...

Väldigt fina bilder. Verkar som att du har en riktig drömtillvaro bland djuren i dina skogar.
//Lars U.

Unknown sa...

Så moro å omgås elger så nære og så mange.. Mange flotte bilder av elger du har tatt!

Jeg har alltid synes de er så imponerende og flotte å se på..

Karin Wijk sa...

Vilken bjässe! Inga tvivel att de är "skogens konung" när man ser din fina bild! Ser fram emot fler bilder.../ Karin

Bo Strömberg sa...

Fin berättelse och fin bild!
Bosse

Rune A sa...

Vilken cool bild :)

Erika Ahlberg sa...

Gillar grodperspektivet på denna bild. Udda och läckert! Älgar har vi haft inpå tomten vid vårt fritidshus. Dem kunde man komma rätt nära men de visar tydligt med kroppsspråket när man passerar gränsen och går för nära :). Men visst kan de acceptera ens närvaro bara det sker på deras villkor, vilket det också skall vara. Tyvärr har jag inga bilder från den tiden att visa på bloggen då jag ej har en scanner :(.

gunillan sa...

Jag förstår inte riktigt vad du vill visa med bilden...Blåstick och oskärpa har jag lärt mig vara fel, dessutom skulle jag vilja ha en ögonkontakt. Själv har jag några oskarpa bilder men det är på grund av att mitt objektiv bara räcker till 105mm. Är detta fotosätt något som ligger i tiden?
Ha en bra dag
//Gunilla

Anonym sa...

Underbar bild och underbar berättlelse, som gav ännu fler fina bilder i mig : ) Stort är det såna nära möten. Du har förmedlat det så fint.
Maria

Maria Åkerblom sa...

Oj, varför blev jag "anonym", det var inte meningen. Får se vad jag har tryckt fel nånstans :) maria åkerblom

Mats Andersson sa...

Tack för alla fina kommentarer!
- och Gunilla. Vad tråkigt att du inte gillade bilden. Oskarp är den dock inte! (här ligger bara filer med lägre upplösning). Och beträffande att blåstick skulle vara fel. Vem har lärt dig det? Vid den här tidpunkten på morgonen är ljuset precis så här! Vackert blått. Men för att fånga det ljuset måste man ställa in vitbalansen rätt i kameran. Dvs de flesta som använder vitbalansen inställt på auto får snön vit. Fast den inte är det. Beträffande ögonkontakt. Jag har givetvis de bilderna också! Men en bild där älgen tittar bort visar att den litar på mig! Det uttrycket tycker jag ger en bättre känsla. Dessutom fick jag då även med blänket i ögat. Här har jag använt Nikons proffsoptik. Ett 70-200 med ljusstyrkan 2,8. Ett objektiv som ger utomordentligt skarpa bilder. Det tillsammans med fullformatskamera brukar bli rätt bra. Bilden är även antagen av min bildbyrå - och de har mycket höga krav. Inget brus och full skärpa. Filerna ska levereras i storleken 5.700 px på längsta sidan och upplösningen 300 dpi. (ca 65 mb)
- ska bli kul att kika lite på dina bilder. Hör av mig med någon kommentar senare i kväll.

/Mats

Anita sa...

Vilket underbart älgporträtt i det första blå gryningsljuset. Och vilken dag, 9 älgar plus rådjur. Det måste kännas härligt att få en sådan utdelning.

//Anita

Niklas sa...

Fin närkontakt och bra bild. Läste precis Terjes inlägg, läsvärt!

/Niklas