tisdag 5 januari 2010

!!! Kalla fakta !!! VARG !!!


- det gäller att vara lite påläst när man ska argumentera för Vargen.
Ofta när jag diskuterat Vargens existens med jägare så har de alltid nämnt sina hundar. Och sagt till mig: tänk på det - du som har/gillar hundar. Vargen tar våra hundar!!! Hur tror du det känns...

- Så här är dock sanningen. Mellan 2000-2004 så dödades 7.500 hundar. (Agrias statistik)

• 7.200 dödades i trafiken!
• 84 dödades av rovdjur
• 135 dödades av jägarna själva !!!

- så vem som är farligast för hundarna visar statistiken väldigt tydligt! Bilarna och jägarna själva.

(Under löshundsjakten körs en hund i timmen ihjäl av bil).

Hittade även denna länk på Lars-Niklas Virséns blogg. Läs detta!

/Mats Andersson

(Har fått frågan var mina vargbilder är gjorda. Kolmården - mitt under rådande högsäsong tillika semester).

15 kommentarer:

Miss M sa...

Underbara bilder, härlig blogg! Har precis köpt min första systemkamera och är nyförälskad =)
Vargen är mitt absoluta favoritdjur jämte hunden! Och säger precis som du, hur många hundar har vargen tagit! Känner mig så maktlös inför varskjutandet som pågår nu *tragiskt*. Vargar är vackra och mytomspunna, och de behöver finnas i vår Nordiska fauna!

Anonym sa...

Intressant synvinkel på vargfrågan. Inte alltid lätt att vara objektiv när känslorna svallar. Jag tror på fakta, jag tror på vita hattens tänkande i vargfrågan! Fin stämningsfull bild till texten! :)

Tomas Eriksson sa...

Bra detta Mats! Och härlig bild...

Per sa...

Mycket bra skrivet!
Gillar bilden också.
/P

Anne sa...

Kan man bi mer enig!!! selv en nordmann faktisk!!!

...og selv behandler jeg en jeger som skaut seg selv i hånda med sin hagl... ergo, er til og med jegerne selv farligst for jegerne....

Geir Ole sa...

Så utrolig sant!

Og det bør være med i "våre" motargument og burde også være viktig for jegerne selv! Men akk nei....slike argument og fakta går de rundt :(

Et meget godt ulve-bilde!!!

Eirin Bjørnstad sa...

Du kan jo skrive også! ;-)
Nydelig bilde, helt fantastisk.
Alt godt fra Eirin

Camilla Alvén sa...

Bra skrivet!
Verkligen intressant läsning
Ha det bra

Tomas Eriksson sa...

Hej Mats!

Nu har jag lagt länk i början av inlägget och hel text som avslutning. Kolla om det ser ok ut: http://www.te-photography.com/archives/infekterad-vargdebatt

Vi hörs...

//Tomas

Margareta S sa...

Fin men dyster vargbild.
Det är sorgligt med de 84 vargdödade hundarna och deras ledsna ägare men ännu sorgligare med vargarnas öde.
Vargstammen är inte stor ur biologisk synvinkel om jag uppfattat rätt. Beslutet om avskjutningen förvånar mig därför eftersom det samtidigt är på den politiska agendan att värna om den biologiska mångfalden. Här är det något som inte stämmer!
Själv ägare till en viltspårstränad retriever så har jag alltid förvånats över att man vid viss jakt släpper en värdefull tränad hund lös och utan uppsikt i skogen och utsätter den för de olika risker som finns.
Det skulle inte jag göra med min vän.
/margareta

Niklas sa...

Håller med till fullo. Sådan information framgår aldrig i media. Bara "naturnördarna" mot jägarna. Hur skulle det vara om naturvården fick samma respekt som den som många jägare gömmer sig bakom?

/Niklas

Marie S (Lilla My) sa...

Bra med fakta !
Jag har träffat en varg hastigt och lustigt (troligen ung hane på drift efter sitt "eget") vi stod 8-10 meter ifrån varandra, mitt på dagen i en liten by i Hälsingland och stirrade en stund.. jag visste inte riktigt vad och hur jag skulle göra så jag vände mig långsamt och gick min väg från vargen (fast med kraftig pulshöjning)..vände på huvudet, såg att vargen släntrade iväg åt andra hållet och försvann. Det var en häftig och mäktig känsla som jag gärna vill uppleva igen men med kameran med mig. Mvh Marie (som har ny blogg nu :)..)

Anonym sa...

Bra med fakta - det behövs om man ska ge sig in i detbatten! Mycket fin bild!

Della sa...

Härlig bild någonstans mellan dröm och verklighet.

Anonym sa...

Det gäller att plocka fram så mycket statistik och fakta som möjligt, argumentera tydligt och hårt så att denna jakt inte upprepas nästa år.
Bra jobbat Mats!