onsdag 27 januari 2010

Älgar i Västra Götaland



De här bilderna tillägnar jag Terje Hellesø!
- han gav mig faktiskt ett tips som gjorde bilderna möjliga. Jag fick den sista pusselbiten för att komma dessa vilda djur riktigt nära. Jag satt hos dem nästan 30 minuter. Och de var helt orädda för mig! Stundom tittade de på mig. Stundom inte. Men de visste att jag inte skulle göra dem något illa. Jag pratade med dom hela tiden. Gick runt och gjorde de bilder jag ville.
- Gissa om jag blev berörd? Vilda djur som litade på mig. Vilda djur som förstod att jag inte skulle skada dem. Så tack Terje!

/Mats Andersson

18 kommentarer:

Photos by Storm sa...

Fantastiska bilder du fångat. De är så mäktiga/Lis

Jörgen Håkansson sa...

Prata med dom. Funkar det på rådjur också. Fast jag ska testa tipset, gäller bara att hitta vart dom finns först.

Maria sa...

Underbara bilder på älgarna. De är stora och mäktiga djur.
En kompis till mig har ett antal älgar på en åker ca 500 meter från där han bor varje morgon och kväll. Som mest har det varit 11 stycken samtidigt. Jag hoppas att jag får möjlighet att åka dit och fota. Skulle vara väldigt roligt att få några bilder på detta fina djur.
/Maria

Skogswilden sa...

Va läckert! Du ska lära dig prata med tjurarna i september också... ;)

Anonym sa...

Vilket underbar erfarenhet att kunna observera älgarna i deras naturmiljö. Självklart de var helt orädda för dig, eftersom djur vet när människor har inte för dåliga avsikter, tror jag. =) Excellent Mats, du lycklig =)

Rune Alnervik sa...

Terje ger ett mycket gott intryck i lektion 1 av kursen Fotografi - Visuell kommunikation. Jag är inte förvånad att han gett dig den sista pusselbiten! Kul att se dessa avslappnade älgar :)

Della sa...

Fantastisk upplevelse, förstår jag.

Camilla Alvén sa...

WOW, värt att testa! Tror du att de förstår skånska också?
Fantastiska bilder du har tagit.
Ha det bra

Lars U sa...

Otroligt vackra bilder. Förstår att det måste vara en enorm upplevelse att kunna gå så relativt nära vilda djur utan att de känner rädsla och försöker fly.
//Lars U.

Samuel Jacobsson sa...

Applåder och visslingar !!
Det är djur med pondus!!
// Samuel

Anonym sa...

Helt klart bilder sm utstrålar ett lugn! Mycket njutbara, 2an blir min favrit ! Ha de´ Thorsten

Karin Wijk sa...

Wow! Vilken upplevelse det måste ha varit. Kanonbilder allihop / Karin

Bo Strömberg sa...

Mycket vackra och stämningsfulla bilder, Mats!
Bosse

Anna Carin Ahlander sa...

Fantastisk känsla att komma dessa vackra djuren så nära med tillit. Sista kortet ser så lugnt och fint ut. Grattis till din "aha" uuplevelse Mats.
Ha en bra helg!
Anna

MarieG sa...

Alltså, vilka UNDERBARA älgbilder!! Blir så inspirerad! Så hemligheten ligger i att prata med dem... det får jag testa nästa gång jag möter dem... ska ut i morgon!!!
Grattis till detta fantastiska möte - jag förstår att du svävar på moln!!
/Marie

Anonym sa...

Fräckt, älgarna ser verkligen avslappnade ut.
Morgan

Michèle Dassy sa...

so fantastastic!
you could nearly domesticate them!

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Verkligen häftiga bilder. Jag gillar extra din mittenbild. Att få sitta så där och fota älgar, en dröm som aldrig verkar bli sann för mig trots att jag bor i ett älgland.

Jag såg din bok årstiderna i sidopanelen, ska kika vidare på den, kanske den finns i en bokahndel bredvid mig ska kolla.