söndag 2 september 2012

Nattlig aktivitet

Förra helgen fick jag ju bilder på grävlingen vid sitt gryt under nattens timmar. (Se inlägg här under). Jag utlovade också en uppföljning med fler bilder. När jag gick ut på söndagsmorgonen trodde jag givetvis att det hade blivit fler bilder - men icke. Grävlingen flyttade på sig och var borta hela veckan ända tills igår :))) Då var den tillbaka igen. Vilken glädje. När jag gick ut i morse för att kolla om min kamera hade fångat något under natten så fick jag en rejäl överraskning. Klockan 20.31 passerade en mård vid grävlingens gryt. Otroligt spännande! Klockan 23.43 kom grävlingen ut :))) Satte sig i jordhögen och kliade sig. 23.52 fångade kameran grävlingen sista gången den här natten. Då hade den med sig en större grästuva och drog den med sig ner i grytet.
- Bilden här har inget med inlägget att göra - dock är grävlingen fotograferad nära det här grytet nu i somras.

Här kan du se nattens filmer: (120901)
Mård passerar grävlingens gryt.
Grävlingen sitter och kliar sig.
Grävlingen drar ner gräs/mossa i grytet.

PS. jag använder en åtelkamera med svart IR. Kameran lyser alltså inte med något synligt ljus vilket gör att djuren inte uppfattar den alls. De blir alltså inte störda över huvud taget. Kameran är också helt ljudlös.

Mats Andersson /N

6 kommentarer:

Lindsjö taxar sa...

Kul med videosnuttarna...vi har en kamera ute med men vi har den på bilder. Tänkte flytta till havreåkern o se om den stora älgtjuren fastnar.
Jättefin bilde på grävlingen, svåra djur annars att få på bild.

Jenny sa...

Så härliga filmsnuttar så det är inte sant Mats, gillas verkligen! Så härligt att få se grävling (vid liv, o inte bara vid sidan av motorvägen...), tror att det ska finnas i vår skog här också, har du några tips på hur man kan se om de finns i närheten? (förutom själva grytet, tänker spillning, mat osv)

Mats Andersson sa...

Tack! Och lycka till med älgtjuren.

Mats Andersson sa...

Tack Jenny! Om du inte hittar något gryt så är det nästan omöjligt att se några spår efter dem. Eftersom de är nattaktiva är egentligen enda möjligheten att passa på i början av maj-juni att söka dem sena kvällar. Eftersom de är så låga får man smyga ex på betesmarker där "mina" grävlingar i vilket fall var ute nästan varje kväll och åt något jag inte kunde se. Förmodligen några insekter/larver. Även rävarna var där varje kväll samtidigt som grävlingarna och åt samma saker misstänker jag. Med utgångspunkt från det kan man försöka se vart grävlingen sedan tar vägen och på så vis hitta grytet. Men de har ofta fler gryt och växlar emellan. Nu på hösten söker de bl a bär. De går ofta samma stigar för att äta hallon eller andra skogsbär.

Camilla Alvén sa...

Underbar bild på grävlingen och vilka filmsnuttar!!!
Ha det bra

Mats Andersson sa...

Tack Camilla.