måndag 24 september 2012

Efter regn kommer ... SVIN

Sista tiden har vädret verkligen varit uruselt här hemma. Har trots det varit ute en hel del för att skapa bilder. Men trots hjälpmedel som D3 så har mörkret satt stopp för bilder på vilda djur :)
Sist igår kväll gjorde jag ett försök på älgar. Jag smög genom en granskog för att få till bilder med mörk skog i förgrunden och de ståtliga älgarna där ute. På vägen genom skogen började det regna rejält och mörkret gjorde att jag fick skruva upp ISO till 6.400. Hade svårt att se älgarna i sökaren och att ställa skärpan var nästan omöjligt. Fick gå ner till 1/15 sek med 600 mm tele och underexponera kraftigt. Blev faktiskt några korniga bilder trots allt. Älgarna blev misstänksamma redan vid första exponeringen :) Hade önskat en tystare kamera än D3:an just då.
Hur som - i morse när jag skulle gå upp för att duscha såg jag att det hade klarnat upp. Gryningsljus och dimmor utanför fönstret gjorde att jag i stället för att duscha var tvungen att kasta mig iväg ut i skogen :)  Och det gav verkligen resultat.
Det blev många nya bilder jag är nöjd med. Rådjur och älgar i dimma. En soluppgång som skapade fantastiska ljusfenomen dessutom.
Men häftigast var nog mötet med vildsvinen den här morgonen! När jag började smyga på dem så blev ledarsuggan misstänksam. Det var bara hon som misstänkte att något inte stod rätt till :) Under tiden som jag exponerade sparsamt för att inte röja min position så stampande hon till och reste upp svansen. Sedan rusade hon rakt mot mig. Måste erkänna att jag blev lite skakis. Men jag fortsatte att fotografera hela tiden. När hon var ca 15-20 meter framför mig så stannade hon. Det är den bilden jag visar här. Hon höll ställningarna medan övriga grisar flydde mot skogen. Det blev en serie bilder när hon "ställt" mig. Sedan stack hon iväg som ett skott - för att fly tillsammans med de andra :)))
En morgon jag aldrig kommer glömma. Har aldrig tidigare varit så här nära ett vildsvin.
Tittade på klockan - insåg att jag inte hinner till jobbet i tid. Anlände dock en timme för sent vid 09.00. Nöff, nöff ;)

/Mats

32 kommentarer:

Miklos sa...

Härligt möte Mats! Råkade ut för ett sådant möte för två vintrar sen men då smög sig svinen på fotografen istället ;) Ledarsuggan gjorde ett utfall, hon stannade ca 2 meter från mig medans jag satt där på huk och försökte sluta skaka av adrenalinet som rusade i kroppen, blev inga fler bilder den dagen kan jag säga.

Jenny sa...

Naaw, vilken gullig gris. Lite svintur har du allt, det måste jag säga. :-) Här har vi inte sett grisar på evigheter nu, fast de har satt upp varningsskyltar för vilda grisar 1km hemifrån, så det är väl bara att sätta sig vid den vägen om natten och vänta kanske... ;-) Så nära gris har jag bara varit en gång förresten, förra vintern (sugga med kulting) där var det ju kultingen som stack iväg i snön och suggan stod kvar och verkade inte fatta någonting. :-)
Djur i dimma måste varit en läcker syn! :)

Heikki sa...

Snyggt Mats! Jag är inte värst avundsjuk mot andra men måste erkännna att vad det gäller vildsvinar är jag det. Dom finns nog sparsamt i södra Finland, speciellt mot öster men har aldrig sett ens spåren av en. Men men... Kanske någon gång - man måste ha drömmar ;))

/Heikki

Mats Andersson sa...

Herregud Miklos. Trodde inte de sprang så nära - förutom när de bestämt sig för attack vill säga. Förstår att du blev rädd. Hade nog pissat på mig själv. Tacka Gud att det gick väl!!! :)

Mats Andersson sa...

Svintur har jag nog :))) Men det är mycket få gånger de visar sig. Att jag har så mycket bilder på svinen nu beror på att jag är ute otroligt mycket! Finns inga genvägar när det gäller grisarna. Visst är det kul att komma nära - men när de har kultingar kan det gå illa. Tur att det gick bra för dig!

Mats Andersson sa...

Tack Heikki! Vi kan byta lite djurmöten då. Du får ett svinmöte om jag får ett möte med katten! :))) Klaga inte! ;) Du får bo hos mig någon vecka och åka varje morgon och kväll. Då borde det bli ett svinigt möte med lite tur!

Camilla Alvén sa...

Wow, där hade man ju blivit rejält skakis, bilden blev riktigt snygg!
Ha det bra

tobias sa...

Förbaskat häftigt. Lite otäckt ä klart, om mötet skulle bli för närgånget men ändå förbaskat häftigt.

Mats Andersson sa...

Lite skakis blir man :) Och tack!

Mats Andersson sa...

Ja vildsvinen är onekligen häftiga djur. De få gånger man stöter på dem så händer det alltid något spännande. Du läste väl Miklos kommentar här ovan!? Så nära vill jag nog inte ha dem :)))

Viola sa...

Uuuuh!! hvilken historie du kommer med! da tror jeg at jeg ikke hadde hatt nerver til å stå rolig med kamera, slik som deg :)) Jeg så et nordisk program på tv i går, fra Danmark, der var en skog med mange villsvin. Jeg syntes villsvinbarna var så vakre! :)

Det var bra du dro rett inn i skogen i dag tidlig, og sto over dusjen!

Ha en fin dag! :)

Mats Andersson sa...

:))) Jag hade inte mycket till val - dvs det hade nog inte hjälpt att springa :) Så det var lika bra att fota på så länge det gick :) Men visst blev jag lite förundrad och skakis. Så här har de aldrig tidigare gjort. Och nu hade de inte små kultingar dessutom. Håller med om kultingarna! De är jättefina - men svårt att få bild på då de är så låga. När de springer i gräset så syns de inte :))) Tack för dina rader! Ska hem och duscha nu :)))

Johanna sa...

Men wow!! Vilken bild du fick och förstår att det mötet var svinhäftigt! :-)

Lindsjö taxar sa...

Gratulerar till grisbilden....men...du hade tur faktiskt. En gris sugga är inte att leka med. De går till anfall när de har kultingar. Ska bli kul och se de andra bilderna framöver.

Mats Andersson sa...

:))) Vildsvin är något speciellt :) Skygga och smarta. Tuffa djur. Roliga att titta på. TACK.

Mats Andersson sa...

Tack. Jag vet att det är ganska farligt när de har kultingar. Men den här gruppen hade inga kultingar. Därför blev jag lite förvånad att hon gjorde så. Men som sagt - hon varnade nog mest. Vanligtvis flyr de ju alltid långt innan man kommer nära. Och för det mesta är de inte framme alls när det är någorlunda ljust.

Per sa...

Vad gör man inte för konsten ;)
Bra bild!
/Per

S Nilsson sa...

Suverän Bild, måste varit ett häftigt möte och visst var morgonen fin, men jag hade inte samma tur tyvärr !

Mats Andersson sa...

:))) tack.

Mats Andersson sa...

Tack :) Vacker morgon utan svin kan väl också funka.

Henrik sa...

"Grymt" möte :)
Härlig bild!

/Henrik

Anonym sa...

Grymt stort tack :)

Viktor Berglund sa...

Härlig bild tillsammans med din berättelse!

Miklos sa...

Fick precis din bok Fotografi av min fru som tidig bröllopsdagspresent :))) ser riktigt fram emot att bläddra och titta på dina härliga bilder med en kopp nybryggt kaffe! Tack för autografen :D

Mats Andersson sa...

Tack Viktor :)

Mats Andersson sa...

Hoppas du gillar boken. Vilken bra fru du har som köper fotoböcker som present :)))

Erika Ahlberg sa...

Det måste varit en häftig upplevelse, det med :) Ditt register över upplevleser vi andra bara kan drömma om börjar bli digert :) Pulsen kanske steg en aaaaaning på dig...eftersom du blev lite skakis. Grattis till ett lyckat möte igen och en underbar bild :)

Mats Andersson sa...

Det var onekligen både häftigt och spännande. Lite orolig över utvecklingen med svinen :))) Att de är så tuffa! Men så länge de ger mig möjligheten att fota så får det väl gå :))) Suggorna lär tydligen inte sprätta upp människor - de springer tydligen på och bits i värsta fall. Men jag har inte tänkt störa dem på det sättet. Förresten - lär nog inte bli något tillfälle så skygga som de är. Och tack!

Eva sa...

När jag tränade hund blev vi ständigt itutade, att vildsvinen var livsfarliga. Möjligen som en skrämseltaktik av markägare och jaktfolk för att få oss att hålla oss borta från deras skogar.
Och visst KAN de vara farliga under vissa omständigheter. Men som fotointresserad har jag läst/hört om lika många vildsvinsmöten utan några tecken på att grisarna skulle uppträda aggressivt. Om man har respekt för dem och uppträder därefter, tror jag, att risken är väldigt liten att de ska gå till attack. Trots att det finns gott om vildsvin i mina trakter är det sällan jag ser dem och när så sker, så drar de till skogs alldeles för fort.
Med detta inte sagt, att jag inte skulle ha blivit ordentligt skärrad om jag råkat ut för vad du gjorde. Men jag avundas dig ändå ditt möte.
Och dina bilder.
Eva

Mats Andersson sa...

Har aldrig känt mig rädd för dem. Har haft många möten nu. Och att de markerar ibland är nog högst naturligt. Tänker dock vara mer försiktig när de har kultingar. Fascinerande djur. Tack för dina rader Eva.

Heikki sa...

Det är nuförtiden mycket snack om alla möjliga djur som kan vara farliga och anfalla människor från höger och vänster. Nu är det ju så att minnst 99 % av beteende många tolkar som ett anfall är bara för att skrämma. Har haft en vinterlång kontakt med en älgko med två kalvar då jag ibland kunde sitta på 15 meters håll när de låg lugnt och sov. Ändå gjorde kon under vintern två skenanfall mot mig, mötte mig med upprest man och öronen längs nacken. Hon stannade några meter framför mig, blåste och sparkade snö. Jag gick bort och när jag senare kom tillbaka var hon som vanligt. Hon hade helt enkelt en dålig morgon och retade sig på mig.

Klart man måste ha respekt för djuren, speciellt för de stora. Man skall inte vara dum och gå på dem om de visar att de vill vara ifred men man behöver inte vara rädd för dem. Möjligheten att bli skadad av ett djur är ytterst liten och för det mesta handlar det då om getingar som försvarar sitt bo!

Vi människor är alltid rädda för sånt vi inte kan kontrollera. Få tänker på hur farligt det är ute på stan på en lördagsnatt eller i trafiken men det är nått som vi är vana med. Om vi skulle värdera riskerna med samma måttstock skulle ingen våga sig ut till stan eller vägarna, alla skulle gå ut till skogen för att det är så tryggt där :))

Mats Andersson sa...

Så sant! Skogen är rena paradiset. I stan bör man se upp :)