tisdag 18 september 2012

Man häpnar ...

2006 besökte jag Island. Och för er som inte varit där kan jag bara säga: man häpnar över hur annorlunda och vackert det är! Helt otroligt.
Jag har rest en hel del och besökt närmre 40 talet länder. Men det land som gjort starkast intryck på mig är nog trots allt Island. Jag ska återvända någon gång för att ge fotograferandet lite mer tid än jag gjorde 2006.
Utav en slump ramlade jag över en bok inne i Reykjavik. En helt otrolig bok! Vid det tillfället en helt okänd fotograf för mig.

B O K T I P S E T   IV
Fotografen heter Ragnar Axelsson (RAX). Och det här är onekligen en mycket begåvad fotograf!!! Första gången jag bläddrade i hans bok Faces of the north blev jag helt tagen. Hur hade det varit möjligt att jag aldrig tidigare hade hört talats om honom? Men så kan det vara ibland.
- Jag kan varmt rekommendera den här boken! Mycket starka svart-vita bilder från Island och Grönland. Många porträtt samt bilder i de värsta vinterstormarna. KÖP! :)
Hemsidan: RAX.is Googla på bokens titel så finns det lite olika inköpsställen att finna. Man kan tydligen beställa den via hemsidan också.

EDIT 120918: Ragnar Axelsson håller ett bildföredrag på bokmässan i GBG söndagen 30 sept. kl. 15.00-15.45.

9 kommentarer:

Anna Kristiansson sa...

Fick bokmässetidningen med G-P i morse och såg att denne RAX har utställning under bokmässan! Kanske beror på att de har Nordentema i år...

/Anna

Mats Andersson sa...

Tack för upplysningen!!! Det visste jag inte. Ska ju själv medverka på mässan - och då får man ju inte missa denna mästare. Han släpper en ny bok nu - som redan tycks vara slut. Men den finns säkert på mässan kan man ju hoppas :)))

Anna Kristiansson sa...

Verkar dessutom ha seminarium på söndag vid15.00 såg jag när jag läste vidare :)
Var och när är du på bokmässan, ifall man tittar förbi någon av dagarna...?

/Anna

Mats Andersson sa...

Jag, Anna Clarén och David är i NevaBooks monter under fredagen. Jag har även blivit inbjuden att berätta om mina böcker Djur 66 samt nya boken av SFF. Vilka tider eller var vet jag inte ännu :) Men som sagt - fredagen är jag där.

Åke sa...

Jag har förstått att Island är många fotografers favorit. Det skulle vara intressant att besöka någon gång i livet. Spännande bild du bjuder på! Har kikat på Ragnars bilder och de är klart intressanta.

Jenny sa...

Har alltid velat se Island (vi är inte så mycket för solresor, vår bröllopsresa firades ex i högländerna i Skottland) men det får nog bli någon dag när en lottovinst landat i plånboken. Tyvärr. Underbart foto! Kargt och vackert, snyggt i sv/v.

Mats Andersson sa...

Island är grymt. Rax är grym :)
Och tack.

Mats Andersson sa...

Skottland funkade väl bra :) Ja det är synd att det är så dyrt att resa :(
Tack för dina rader.

Jenny sa...

Haha, ja bortsett från boendet var Skottland underbart, hade bara kompaktkampera med mig på den tiden, väldigt dumt. :-)