lördag 15 september 2012

Närgånget värre

Morgonens runda började i totalt mörker. Åkte iväg vid halv fem. Det första synbara ljuset kom först vid halv sex. Hade hoppats stöta på älg och vildsvin då. Men icke. Vid sex-tiden stötte jag på de första älgarna, det var en liten familj som var ute och spatserade. Älgtjur, ko och kalv. Blev lite miljöbilder. Sedan var det rätt dött någon timme. Ljuset kommer fort och jag bestämde mig för att åka hem. Och då - plötsligt dyker en älg upp på mycket nära håll :))) Jag öppnar bildörren försiktigt och kryper ut och får en bra vinkel bakom bilen. Konstigt nog lät älgen mig hållas rätt länge. Minuterna senare förstår jag varför. Hennes kalv är precis bakom mig - och rätt som det är rusar den förbi mig med ett brak till sin mamma :) Därefter travar de iväg så vackert i den höstfärgade skogen. En härlig avslutning på morgonens utflykt.

Älgko i skog 120915, nära Ramsjön - Småland.
D3 med 600 mm. 1/50 sek med bländare 5,6. ISO 2.500.

/Mats


15 kommentarer:

Leovi sa...

Exquisite composition, I like framing.

Mats Andersson sa...

Thanks Leovi :)

tobias sa...

riktigt häftigt!

Lindsjö taxar sa...

Superbild! har du provat med älglock?? Det gör jag och de stannar så fint och kommer närmare...om inte som (se inlägge) en brandbil kommer, suck.

Mats Andersson sa...

Tack! Har inte provat att locka. Kanske dags :)

Tommy Sjölund sa...

Som vanlig en bra bild Mats. Jag fick samma råd av Lindsjö mats. Så jag hoppade in på Youtube och kollade in några klipp. Sen är de bara att öva. Så istället för det snabba mötet på ett par sekunder så kan man få dom att stanna till en stund. Ett av mina möten var det jag som gav upp efter 50 min, älgen stod kvar och jag åkte där ifrån.

Johanna sa...

Underbar bild, vilket möte! Och en underbar start på dagen! :-)

Reflektioner Allteftersom sa...

Ja, det var verkligen en fin bild. Jag gillar det nära och de vackra färgerna. Riktigt fint. /A..

Jimmy Tjäder sa...

Otroligt att komma så nära och ändå vara med och skapa en riktigt bra komposition.

/Jimmy

Unknown sa...

Tett, nært og godt gjennomført Mats, likte denne godt :-)

Mats Andersson sa...

Tack Kai :)

Mats Andersson sa...

Lite tur. Älgarna är ju oftast lättare än ex rådjuren eftersom de står kvar längre. Men tack :)

Mats Andersson sa...

Tack Anette.

Mats Andersson sa...

Tack Johanna. Ja tänk om alla dagar kunde starta så ;) Ha en bra vecka.

Mats Andersson sa...

Tack Tommy :) Ps. Kul med din bild på renen.