måndag 10 september 2012

Någon som tittar på mig























Att leta figurer i hemmaskogarna är hur kul som helst. Efter att ha fotograferat många figurer i mina skogar till boken John Bauers skogar under lång tid så trodde jag knappt att jag skulle hitta fler figurer. Men de dyker upp titt som tätt fortfarande. Måste erkänna att jag blev full i skratt, i går när jag och Frasse var ute och strövade i de djupa skogarna, när den här figuren helt plötsligt bara stod där och stirrade på oss :)

Bashult, Småland. 120909.


B O K T I P S E T   III
Fortsätter med min lilla serie om bra fotoböcker. Böcker som jag själv har i mitt bibliotek. Den här gången vill jag tipsa om en bok med bilder från Afrika. Bilder på djuren där. Egentligen är jag otroligt mätt på bilder av lejon, bufflar och zebror. Man har ju sett tusen och åter tusen sådana bilder.
- MEN! Bilderna i den här boken är något helt annat! Varje gång man bläddrar fram till ett nytt uppslag så får man en aha-upplevelse. Bilderna är bara så makalöst bra! Svart-vita (duo) bilder fotograferade med mellanformat/storformat? på de vilda djuren. Otroligt bra!
Fotografen heter Nick Brandt och den här boken heter A Shadow Falls. När man googlar hans bilder blir man lika häpen. Men att bläddra i boken ger en otroligt mycket häftigare upplevelse! Bokens format är 38x31 cm. Många av bilderna ligger dessutom över uppslag och är då enormt maffiga att titta på. Alltså nästan 75x30 cm !!! Jag rekommenderar boken starkt!

Här hittar du alla mina boktips.

/Mats

4 kommentarer:

Åke sa...

Den här skogsgubben var spännande!

Kristina Eriksson sa...

Nick hade en fantastisk utställning på Fotografiska för en tid sen, Håller med om att hans bilder är fantastiska - ju större desto maffigare..
Gubben var mysig åxå

Mats Andersson sa...

:) tack. Ska besöka den ytterligare i lite anda ljusförhållanden också.

Mats Andersson sa...

Tack :) Var också på utställningen. Superbra!