måndag 19 november 2012

Hjorten och lövet

Djur har alltid haft en speciell plats i mitt hjärta. Djur väcker ofta starka känslor hos mig. Kärlek. Det är ofta som jag blir tårögd bara genom att umgås med min hund Frasse. Han berör mig verkligen. Men det är givetvis lika ofta som han får mig att skratta. Tror faktiskt jag skrattat nästan varje dag åt honom sedan han blev en i familjen. Och nu har vi dessutom fått hem ytterligare en liten hund. Orvar.
Förutom förmånen att ha egna djur så har jag även fått resa världen över sedan jag var liten och träffat mängder av djur. Tror jag besökt närmre 40 olika länder i dagsläget. Har det inte varit gatuhundar i Kairo så har det varit katter i Thailand som jag kelat med. Djur som väckt något speciellt hos mig. När jag tänker tillbaka på alla resor så är det oftast djurmötena jag kommer ihåg bäst. Alligatorer i Everglades. Näsapor i Borneos djungler. Kokos­krabbor och Varaner på Sipadan Island. Valar utanför Island. Och för att inte tala om alla djurmöten jag haft under vatten­ytan. Hajar och sköldpaddor i röda havet. Delfinerna vid Eilat. Mantor och örnrockor vid Maldiverna. Ett annat möte som satt djupa spår är när vi fick umgås med livs levande vargar i Kolmårdens djurpark. Ja, som sagt, jag har otaligt många djurmöten att minnas. Så glädjande. Ett privilegium. Det är dock i min närmiljö som jag funnit de bästa möjligheterna att skapa bilder, och möten, som berör mig starkast.
Nu närmast i höstas så fotograferade jag bland annat dovhjortar. Det var väldigt tyst i skogen. En korp hördes långt borta. Vinden i träden gav också en del ljud. Så vackert. Det doftade friskt.
Mina djurbilder skänker mig oförglömliga minnen. Man återupplever. Dofterna, ljuden, synintrycken.

I boken "Djur. 66 bilder." har jag samlat många av mina personliga djurbilder. En bok i mindre format. 80 sidor med svart-vita djurbilder.

Beställ boken direkt via mig.

/Mats

(195.839)


En bild från boken Djur. 66 bilder.
Örnrocka vid Sharm El Sheik 1993. Ca 30 meters djup.
Kameran var en Nikonos V med 35 mm.



Inga kommentarer: