söndag 13 mars 2011

Mina små grisar ...



Sommaren 2010 lyckades jag ju göra en hel del bilder på "mina" vildsvin.
- Sedan har jag bara sett spåren av dem under hela vintern. Många turer spårade jag dem och lärde mig deras rutter ganska väl. I vilket fall i det området jag sett dem under sommaren 2010. Men de har ytterligare platser de flyttar sig till som jag fortfarande inte känner till.
Hur som så fick jag ett trevligt inlägg på facebook från en tjej jag känner i området. Hon skrev att hon sett fyra vildsvin springa över vägen nära det område jag brukar leta efter grisarna. Detta var på lördagskvällen. Jag var i Gränna o planerade min utställning (info kommer) på söndagsförmiddagen när jag läste meddelandet. På väg hem från Gränna åkte jag då en extrasväng för att se om där fanns några spår. Och visst gjorde det det! Smög in i den täta skogen på de stigar jag kände till sedan tidigare. Vinden var rätt. Kom fram till de stora granarna där de brukar stå o trycka. Inga svin här. Men helt färsk spillning. Det luktade starkt. Och spåren ledde ut mot ett öppet fält. Inte läge för att braka ut från skogen på fältet - då hade de sannolikt hört mig.
Drog mig tillbaka ur den täta skogen till bilen igen och körde runt så jag kom på motsatta sidan. Och där i skogskanten på fältet gick de fyra vildsvinen. Ca 400 meter från vägen. Körde helt kallt rakt förbi med bilen för att inte skrämma dem och parkerade längs vägkanten en bit bort.
Började smyga över fältet rakt mot grisarna. Dessvärre hade jag vinden snett bakifrån nu. Så det var bara en tidsfråga tills min vittring skulle nå grisarna. Lyckades dock komma riktigt nära. Kameran verkade dom inte höra denna gången. Däremot såg jag väldigt tydligt när de fick min vittring. De stannade upp o vädrade. Sprang iväg en liten bit - men stannade igen till min stora förvåning. Kan det vara så att de känner igen min vittring då jag vandrat i deras spår flera gånger under vintern? I vilket fall kunde jag fortsätta göra bilder på dem. Så det blev faktiskt en hel del bilder under min vistelse hos de underbara svinen. De första vildsvinsbilderna med snö :)
Här dock en bild på grisarnas skog.

/Mats Andersson

(95995)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad kul, grattis! Vissa av de där svinisarna är ju inte skygga alls, medan vissa flyr bara en fågel far förbi. Det gäller att vara snabb med kameran ibland. :)

Jan-Olov Wogenius tel. 0706-476346 sa...

Härlig berättelse.Ja ,det ligger en del arbete bakom många bilder...snyggt.