måndag 7 juni 2010

Ett oförglömligt möte



Efter vinterns sökande efter grisarna i Mullsjötrakterna så bytte jag område.
- Åtskilliga resor gick nu till Lekerydstrakten. Klockan 03.57 i lördags morse fick jag syn på ca 10 svin som spatserade i kanten av ett fält. Trodde knappt mina ögon. Skakandes lyckades jag göra mina första bilder. Men de befann sig över 400 meter från bilen. Jag ville mer än så här!
- Parkerade bilen och började smyga hela vägen fram mot grisarna. Och till min förvåning så lyckades jag komma dem mycket nära. Några av bilderna gjorde jag på ca 35 meters avstånd - ståendes helt synlig! Varje gång kamerans slutare gick så grymtade grisarna till och tittade mig rakt i ögonen. Men jag stod blickstilla. Så här lyckades jag hålla på i närmre 20 minuter. Till slut så fick de dock vittring på mig - och vips så rasslade det till och de försvann in i den mörka skogen.
- När jag väl, nöjt, kunde konstatera att jag hade en mängd bra bilder på minneskortet så gick jag efter in i den täta skogen. Ville bara se hur det såg ut där inne. Till min stora förvåning (igen) så träffade jag på alla grisarna efter bara 30 meters promenad. Men då markerade en sugga med två dova grymtningar och två snabba steg rakt mot mig. Övriga grisar stormade iväg. Jag hann skruva upp ISO och göra en bild på den arga suggan (inte denna bilden). Därefter försvann hon också. Det luktade starkt från svinen i hela skogen.
- Gissa om jag var nöjd när jag lugnt promenerade tillbaka mot bilen? De första solstrålarna letade sig fram över de vackra vidderna och värmde skönt. En oförglömlig upplevelse :-)

D300 med 600 m brännvidd. 1/60 sek och bländare 5,6. ISO 640.

/Mats Andersson

(48668)

23 kommentarer:

Photos by Storm sa...

grattis, det var inte dåligt för de är ju väldigt skygga. Sen måste jag säga att du var modig som smög dig så nära. Vi ser ofta hur de röjt/bökat omkring i skogarna men jag har aldrig mött några svin, tack och lov.

Anonym sa...

Mäktigt upplevelse! Tack för storyn bakom!

Hasse´s Skärgårdsbilder sa...

- Imponerande !
- Grattis !
- Det måste ha känts fantastiskt efter så lång tids sökande.
Jag hade aldrig vågat mej så nära...

Jenny sa...

Det måste varit en riktigt märklig och härlig upplevelse. Kan föreställa mig lyckoruset, först av att fått syn på dem och sedan få några riktigt bra foton! :)

Anonym sa...

Jag är så inne i erat vildsvins snack nu så jag drömmer om dom på nätterna ha ha. Fina bilder o rolig läsning kunde riktigt känna din spänning o den upplevelse du hade där.

/ Marie Wärnbring

Miklos sa...

Gratulerar till ett mycket fint foto! Vilken upplevelse :) Fast jag måste erkänna att jag är lite skraj för vildsvin efter en smärre incident som tonåring...

Anonym sa...

Måste säga att Du är verkligen väl värd framgångarna på vildsvins sidan efter all mobbing från den där stöddige norrmannen.:-)
/James

Åke sa...

Härlig bild! :)

Anonym sa...

Trägen vinner ... stort grattis Mats, dessutom fin bild, det gröna på nosen ger det där lilla extra ! Ha de´ Thorsten

Samuel Jacobsson sa...

Ja vad säger man ?!
Så kul att du fick göra dom bilderna...
Grattis ;-)

Magnutti sa...

Grattis till bilderna!
Dax för nästa fas nu misstänker jag..... Hur har du det med bilder med Lodjur? Ryktena säger att arkiven i Mullsjö är ganska så tomma på den typen av bilder...

Tänk om du hann före.......

//MagnusJ

Annelie sa...

Förstår att du är nöjd! Det blev ju en skithäftig bild! WOW, vilken känsla det måste varit.....

Anonym sa...

En helt underbar bild! Önskar det hade varit jag som tagit den. Förstår det luktade vildsvin i hela skogen efter en hord på 10 vildsvin!! Eloge till dig som hade sinnesnärvaro att stanna kvar och ta bilder, jag hade sprungit därifrån och det fort...
Tack, för din kommentar på min sida. Den gladde mig, mycket!
Birgitta Beep

Birgitta sa...

Vilken mäktig upplevelse!
Riktigt bra fångat på bild!

Marie gustafsson sa...

Fantastiskt!! Grattis till riktigt bra bilder och en upplevelse du aldrig glömmer!
/MarieG

Camilla Alvén sa...

WOW, vilket möte och vilken snygg bild!

Ha det bra

Anonym sa...

Wow vilken bild och vilken underbar känsla detta måste varit. I mina trakter verkar det som svinen blivit mindre under vintern, jag vet också att det är populärt att jaga vildsvin häromkring. Grattis till både bild och upplevelse!
Morgan

Mats Andersson sa...

STORT tack för alla fina kommentarer. TACK!

Anonym sa...

Fantastisk upplevelse Mats, och bilder viser faktiskt just som det burde ha vart, spännande. Härliga series Mats, gillas så mycket så mycket.
Ha det så jättebra vän.
Alberto

christer K sa...

En härlig text med en spännande bild till. Fint komponerad, bra närvaro. Tycker att gräset på trynet ger bilden en extra skjuts.
Mvh Christer K

Lasse sa...

Grattis till den upplevelsen! Att du vågade gå så nära...inte att leka med vad jag förstår. Har själv aldrig varit i närheten av en sådan grej.

Kvistabo´n. sa...

Mycket lyckat kort. Alltid kul å kunna komma nära en gris.. / Danne.

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Har aldrig ens sett ett vildsvin i verkliga livet, spännande. De finns nog inte häruppe.

Jag förstår verkligen ditt oförglömliga möte. Jag är just nu glad för det minsta (eller vanligaste) bara en fint foto på en mås =)

Fina kort på svinen och bilden på den diande kalven var härlig. Får nog leta kossor i hagarna i sommar.