lördag 19 december 2009

Vinterns antågande


I morse hade vi -19°C här i Bashult. Begav mig genast ner till sjön Vättern.
- Enligt sägnen så ska sjön "ryka" tre gånger - och därefter lägger sig sjön. Dvs det blir is. Idag var första gången sjön rök denna vintern.
- Hade i tankarna att jag ville göra en bild på en ensam fågel som svävade över vattnet i röken från sjön. Fick jobba någon timme innan jag fick till bilden. Men den blev precis som jag ville ha den. Ganska kallt om fingrarna mot slutet :-)

/Mats Andersson

14 kommentarer:

Maria sa...

Otroligt vacker bild med sjöröken. Har också varit ute och fotat lite idag, och håller med om att det blev kallt om händerna. Här i Ludköping är det 10 minusgrader ute. Brrr!
Ha en trevlig kväll!
/Maria

Camilla Alvén sa...

Härlig bild du fick till men fy sjutton vad det måste ha varit kallt. Här snöar det för fullt, helt otroligt!
Ha det bra

Anonym sa...

Vad kan man säga annat än Snyggt!

Per sa...

Vackert!
Gillar tonen i bilden och ljuset på fågeln.
/P

Unknown sa...

Nydelige fargetoner i bildet. Jeg fikk en ro av å se på bildet... Virkelig verdt turen ut i kulden.

Lotta sa...

Härligt Mats med den fina speglingen av fågeln och röken som slingrar sig utmed vattnet.
jag såg sån rök igår också.På Kvistrumsälven
En underbar bild.
Finfina färger också.
Snyggt snyggt snyggt....
Ha en mysig söndag..Kramizzz / Lotta

Tomas Eriksson sa...

Mycket vacker bild och jäkligt kallt! Du tog väl på dig långkallingarna ;)

Susanne sa...

Härlig pastellbild som ger mig lite samma känsla som Skagenmålarna med skönhet, lugn och harmoni.

Mia S sa...

Vilken vacker bild... och mycket rogivandr för ögat !
Den bilden var nog värd de kalla fingrarna tror jag :)

Anonym sa...

Där hade du tur. (som bara behövde vänta en timma):-)
/James

Jörgen Håkansson sa...

Kul att träget arbete gav ett så bra resultat. Sjön här i Borås rök idag också, fast isen har snart lagt sig i hela sjön.

Rune sa...

Härlig bild! Själv kom jag inte ned till sjön förrän kl 15. Ingen rök men lite isfigurer i skymningen :)
/Rune

Lars U sa...

Väldigt vacker bild. Gillar kompositionen med fågeln mitt i. Ger en känsla av lugn och stabilitet som förstärks av de milda färgerna.
//Lars U.

Christer sa...

Hej Mats.
Fantastiskt vacker bild,rena tavlan.

Önskar dej ett riktigt Gott Nytt År.

Hälsningar Christer.