lördag 5 maj 2012

Femte i femte i månens sken

Satt och slötittade på hockeymatchen mellan Sverige och Tjeckien. Tittade ut genom fönstret och fick se att en fullmåne höll på att stiga upp.
Skippade hockeyn och åkte istället ut på en kortare fotorunda. Egentligen ville jag helst haft något djur mot månen. Men den här älgen fick duga. Rätt vacker när hon står där belyst av månen framför den mörka granskogen. Det blev lite olika bilder på de båda älgarna (ko med kalv). Sedan tittade även en räv fram.

Bilden kom till kl. 21.35. 5/5 2012. D3 med 600 mm. 1/50 sek med bländare 5,6. ISO 5000.

Edit 120507: Mailväxlade med en vän tillika naturfotograf. Och han påtalade att ljuset inte kan komma från månen. I så fall hade ljuset varit gulare. Och han har med säkerhet rätt :))) Det lilla ljus som fanns här är blåfärgat och kommer säkerligen från himmelen. Så rubriken samt delar i texten är vilseledande :) men får stå kvar som det är då jag inte vill ändra eller stryka något på min blogg i efterhand.

Mats Andersson /N

4 kommentarer:

Matts sa...

Hmmm..ja varför inte...skippa hockeyn och gå ut i månskenet runt husknuten och plåta en älg och räv...det gör väl alla ;-) Nä skämt åtsido...blir lite avis...de enda djuren jag har i min närhet är en rackarns massa kaniner & skator.
Men jag håller med dig...älgkon gör sig verklgen bra i månskenet.

Fortsatt trevlig helg...

Mats Andersson sa...

Är väl lite bortskämd med alla djur här :) Och tack. Fortsatt trevlig helg.

Heikki sa...

Vännen din (besserwisse???)har det rätt. Men det spelar väl ingen roll när bilden är så fin. Gillar :)))

Mats Andersson sa...

Han har nog rätt :))) Undrar just vem det kan vara? :)))