tisdag 30 mars 2010

Under ytan III


Fortsätter med min miniserie "under ytan".
Detta stim med Green Humphead Parrotfish kom upp varje kväll från djupet för att äta av korallerna. Nästan så man kunde ställa klockan efter dem. Det är den största fisken i släktet Parrotfish och den väger ca 45 kg och är strax över 1 meter lång.
- Bilden gjorde jag juli 1994, Borneo, Sipadan Island.
Hela ön är en så kallad "drop of". Djupet direkt utanför stränderna störtar i stort sett lodrätt ner till ca 600 meters djup - vilket gör att djurlivet runt ön är helt fantastiskt!

/Mats Andersson

(36875)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det känns lite ovant med svartvita undervattensbilder, men när jag ser den här och går tillbaka till de tidigare på bloggen märker jag att jag inte längre tittar på fiskar, utan på former i rummet. Du har gjort ljuset och mörkret så bra.

Jörgen Håkansson sa...

Åå, Sipadan är med på min lista över dykställen som måste besökas innan jag lägger fenorna på hyllan.
Fast vi har ju faktiskt sån fantastisk dykning här hemma så det är svårt att slita sig :)

Boel sa...

Ja, riktigt snygga gråskalor!