lördag 13 mars 2010

Den långa vandringen


Åtskilliga gånger har jag besökt rådjuren vid Äskhult denna vintern. Många bilder har det blivit. Både nära, i fint ljus samt spännande panoreringar med mera. Men den rätta känslan fick jag till först nu. Jag ville verkligen göra en bild som berör. En bild som visar hur svårt många av djuren haft det denna vintern. Den här bilden tycker jag själv berör och förmedlar den känslan.
- för denna vintern har verkligen varit en lång och mörk vandring för många rådjur.

/Mats Andersson

33 kommentarer:

Anne sa...

ÅMats, du er en sann kunstner med ditt kamera. Så morsomt og kjekt å se dine bilder, det ligger jo så masse følelse i dem da kjære du.

God helg videre til deg, og ja :-( det snør og snør her i midt Norge også, og jammen synes en det nå begynner å bli nok.

Marie sa...

En mycket stark bild! Grymt bra jobbat!

Anonym sa...

En bild med känsla helt klart!
Morgan

Birgitta sa...

Håller helt med om att det är en bild med starkt innehåll och budskap.
/Birgitta

Della sa...

Du har lyckats. Igen.

Marie Gustafsson sa...

Håller med dig om att detta är en bild som förmedlar känsla.
/Marie

Tomas Eriksson sa...

Mycket bra detta Mats, vilken känsla!!!

Lotta sa...

Ja denna berör verkligen
Färgen och dunklet gör sitt till.
Snyggt fångat och fotat
Den verkar vara så ensam den stackarn
Man blir riktigt ledsen när man ser sånt här i naturen.
De har det fruktansvärt jobbigt nu
för det töar på dagarna och så är det frost på nätterna.Denna lömska skare...Jag hoppas verkligen att snön snart smälter undan fast det kommer att dröja om det inte kommer en massa regn Vi har meterhöga vallar och drivor här ännu.
Jag undrar hur många rådjur och andra djur som har fått sätta livet till i vinter.
Ja du Mats livet har inte varit en dans på rosor för dem i vinter.

Nu skall jag se om jag kan få gått en fotokurs i april. Det är en naturfotograf Tom Svennsson som skall ha några kurser på Norden Ark.
Jag skall forska i detta
Du kanske vet vem det är?
Han är medlem i Naturfotograferna och nyligen har han valts in i Iepa.Förste svensk.
Jag vet inte vem han är men det skall jag ta reda på.
Han är i Thailand denna månaden.
Ha det bra och mysig söndag på dig / Lotta

Anonym sa...

Jag håller helt på med Anne, och om finnas det möjligthet för någon att fånga både lys och känsla på ett bild, den där är du. Ha det bra Mats.

Lotta sa...

Det var ju häftigt
Jag får luska i var och när dessa kurser är, och och om det finns nån chans att komma med. Det stod om honom i vår lokaltidning så när jag fick se att han skulle hålla kurer blev jag jätteglad för jag skulle behöva gå en.
Nu vet jag ju inte vad det är för kurser han håller.
Det kanske är för såna som kan sin kamera fullt ut och då funkar det ju inte för mig.
Jag bor bara en km ifrån Nordens Ark.
Hoppas att det är för sån som mig för det hade ju varit toppe att komma med. jag behöver lära mig massor.
Skulle allt funka och jag kommer med så klart jag hälsar..Kramizzz / Lotta Tack för titten hos mig

Anonym sa...

Suverän bild! Mycket vacker och mycket känsla.
/Jukka

Bararesor sa...

Jag har bara sett ett rådjur och det var förra året. Kom alldeles för sent fram med kameran då och tyckte inte att bilden blev bra. Jag får njuta av dina rådjur i stället. Du har visat att man kan se på bilder på ett annorlunda sätt. Kanske min bild ändå hade haft något att ge? Det var ett flyktigt möte...Men jag sökte det "perfekta" fotot, med skärpa, balans och så vidare...//barbro

Niklas sa...

Absolut en vacker bild, och det känns som vi har tänkt ungefär likadant :-)

/Niklas

Seraffyn sa...

Mats, I love this image!

Erika sa...

En bild som för mig förmedlar en känsla av utsatthet och sökande. Hållningen och vaksamheten ser inte ut att vara det den borde...
En stark bild!

Anonym sa...

Din bild plus dina ord berörde mig. Människan har klagat högljutt över denna kalla, långa snörika vinter. Hur dåligt de har mått av den. Men djuren då...? Hur har de kunnat klaga? Deras livsvillkor har ju varit på noll. Hågen går till de människor som i alla fall brytt sig, lagd ut mat, djufoder i den mängd en enskild kan göra.
Du har tagit en för mig stark bild, som fick mig att tänka till.
Hoppas på en fin dag för dig.
Birgitta Beep

Anonym sa...

Den sitter .... mycket fintstämd ! Helt in min smak ... gillas ! Ha de´ Thorsten

Eirin Bjørnstad sa...

Bare utrolig vakkert, det tar nesten pusten fra meg.

Og takk. ;-)

Alt godt fra Eirin

christina sa...

Jätte vackert Mats! Underbart med dina foton!

Anonym sa...

Vackert finstämd, lite sorglig i tonen men jag tycker mig ändå ana ett ljus i bilden!

/Anna

Ivar Bjørdalsbakke sa...

Et fantatisk bilde. Et av de beste rådyrbildene jeg har sett, og jeg har sett mange.

josimo sa...

Dette bildet fanget hjerte mitt. Vakkert!!
Så hyggelig at du var innom bloggen min,så fant jeg deg o dine bilder

Liv Johanne sa...

ja, dette bildet berører, -helt klart! Du har fått til det som antageligvis er enhver fotograf sitt mål og ønske, nemlig det å formidle stemning og følelser..
Det er nok ikke et bilde som gir ro, men absolutt ettertanke og vemod..

Har kikket litt rundt ellers på bloggen din her, og jeg liker fotouttrykket ditt veldig godt :)

Irene sa...

Utrolig uttrykksfullt bilde .... jeg syns det er beskrivende, den harde vinteren og dyrenes kamp for å overleve.

Mats Andersson sa...

STORT tack för alla fantastiskt fina kommentarer!!!
-jätteroligt att bilden tycks funka.

/Mats

FO - 2 sa...

Flott foto.
Budskapet når frem.
Du formidler mer enn bare det rent visuelle her. Dette gir rom for ettertenksomhet og sympati.
Vemodig vakkert.

Anonym sa...

Vilken vacker, konstnärligt ljussatt bild du fått till här. :)
Får tacka för titten också.

Camilla Alvén sa...

Snyggt Mats, visst går budskapet fram!

Anonym sa...

Fantastisk bild. Mycket bra jobbat.

The Bowl

Samuel Jacobsson sa...

När kommer nästa bok ?

Viola sa...

Hei, takk for din kommentar! Dette bildet er veldig vakkert og beskriver hvilken vanskelig situasjon rådyrene (og andre dyr) har vært i. Vinteren har vært veldig kald, myyye snø! Så interessant at du har gitt ut en bok! Jeg skal titte litt mer i bloggen din.. :)

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Jag stannade till här vid bilden som du skrev om i ett senare inlägg. Allt är kanske inte redan skrivet om hur bra bilden är men jag kan tyvärr inte förmedla i ord just nu vad jag ser i bilden men jag kan i alla fall skriva att den fängslar mig mycket.

Att få till sådan där bilder kräver en hel del av både kunskap och seende.

ÅsaV sa...

Vad hände med förra bildtexten till samma bild? Synd att du tog bort den, jag tycket den var stark! Hur som helst - bilden är HELT underbar med massor av känsla!