tisdag 23 juni 2020

Kreativt naturfoto



Ofta brukar jag under mina foto-workshops ge naturfotogenren en känga. Just för att det finns så otroligt många och enligt mig tråkiga bilder. Rena artavbildningar.
– Jag pratar och förespråkar en kreativare linje. Och jag berättar ingående om mina förebilder som gör allt annat än naturfoto. Där kan även du hitta inspiration! T ex så gör Anders Petersen ofta bilder som ställer frågor - det är bra fotografi enligt min mening. Bilder som gör att du som betraktare måste stanna upp för att försöka förstå bilden! Att fotografera t ex en tornseglare mot blå himmel - det är inte mycket till fotografi. Man ser vad man ser och förstår bilden på 1/10 sekund. Sedan är bilden död.
– Vad föreställer den här bilden? Förstår du bilden direkt? Eller kan du hitta något spännande i bilden som just du ser?

På min hemsida hittar du aktuella datum då jag kör foto-workshops 2021 och 2022. Samtliga resor/kurser för 2020 har vi ställt in pga rådande pandemi. Så i sommar kan jag vara ledig hela fyra veckor - bara ägna mig åt träning, foto och mina nära o kära.

Trevlig sommar!

Mats Andersson
matsandersson.nu
Wildlife Photographer of the Year 2016 (winner Black & White) WPY
Wildlife Photographer of the Year 2016 in Scandinavia (NNPC)

Wildlife Photographer of the Year 2016 in Sweden (Årets naturfotograf)

2 kommentarer:

Christer Karlsson sa...

Nä det är verkligen inte mycket till fotografi...
http://matsanderssonnu.blogspot.com/2009/07/utmaningen.html
Christer K

Mats Andersson sa...

Exakt :) Allt annat än en blå himmel på min bild som togs för 11 år sedan - har du svårt att se!? Blir liksom en annan dimension när ett lövverk är med. Annars kan man ju klippa in en tornseglare och raljera över vilken bra bild man tagit - det finns ju de som gör det. Otroligt! Du skulle bara veta allt Christer! Och det bästa är ju att min blogg är orörd - dvs jag behöver inte radera och dölja sådant jag gjort :) Det här inlägget nedan visar också vilken slutartid det krävs för att frysa en tornseglare :)))) 1/100 sek funkar ganska dåligt med fisheye. Skrattretande!!! ha, ha, ha.
https://matsanderssonnu.blogspot.com/2013/07/svar-att-frysa.html