söndag 18 maj 2014

Mullsjö på världskartan

En bild som kom till under min guidning 28 april.
Det händer onekligen mycket just nu. Bland annat så fick jag nog det konstigaste uppdraget någonsin för ett tag sedan. En projektledare för ett av de största modehusen kontaktade mig - de planerade en stor modeplåtning. Och temat skulle vara trollskogarna - miljöer likt Bauers skogar. Hon hittade mig när hon Googlade på trolska miljöer (Boken John Bauers skogar). Deras fotograf flögs över från Los Angeles och bolaget hyrde in mig som guide. Vi började i Bashult vid 03.00 för första anhalt Trollsjön i Mullsjö. Det blev en lång dag och teamet som jag guidade blev mycket nöjda med de områden jag föreslog. Trollsjön rök så där magiskt när vi anlände :) Fotografen blev lyrisk. Visade ytterligare ett antal områden i Mullsjö (ödehus, kullarna, skogstjärn) och avslutade i mina hemmaskogar. Så håll utkik i höst - då lanseras den nya kollektionen. Allt fotograferat i Bauers skogar. Det kommer ett team på över 20 personer när "plåtningen" ska göras. Många modeller. Och modellerna de valt kommer passa ypperligt bra till temat -  det kommer bli trolska bilder med coola modeller som bär häftiga kläder. Skisserna ser lovande ut. Så i höst blir miljöerna i både Mullsjö och Jönköping kända över stora delar i världen :)

Uppdrag två - som är lite udda. En grupp från USA - och deras högsta önskan är att få se vilda älgar. Och jag vågar nog nästan utlova att jag kan hjälpa dem med det - så håll tummarna. Om några dagar startar jag vid 02.30 med utgångspunkt från Bashult. Nya boken Encounters ingår i priset för nattutflykten. Och det finns ju även en liten, liten chans att vi får se vildsvinen. Hoppas. Bokens bilder och texter kommer förhoppningsvis glädja gruppen i framtiden - många av mina bilder i boken är från de områden där vi ska leta efter älgarna ...

PS. utställningen John Bauers skogar kommer troligen visas på många, många platser i landet framöver. En curator vill skriva kontrakt och få rätten att visa bilderna åtminstone under 2014-2015. Jag återkommer med mer info om/när avtalet är påskrivet.

matsandersson.nu

/Mats

4 kommentarer:

Gunilla sa...

Stort grattis Mats, det är sådana händelser man kan drömma om.....lyckost dig!!!

Mats Andersson sa...

Tack Gunilla!

James sa...

Det har verkligen skett mycket positivt med ditt fotograferande sedan "naturfotostarten" vecka 26 -09
James

Mats Andersson sa...

Tack. Ja det har onekligen hänt mycket - fasen vad åren går... ;) Tur att man har tur ;)))