torsdag 19 september 2013

Teknikens under II

Testbild i mörker. 51.200 ISO. Kamera utlöst via iPhone 5.
När det gäller att fotografera skygga djur på nära håll så jobbar jag ofta med fjärrutlösare. Så lyckades jag bland annat med min grävlingbild i våras. Men nu tar Nikon tekniken ytterligare ett steg framåt. Men hjälp av att kameran nu har ett eget nätverk så kan man surfa ut ex. från en iPhone och få upp kamerans bild "live" i mobilen. Faktiskt en svindlande känsla att se grässtrån med mera röra sig i vinden vid kameran - i iPhonens display. När något lämpligt djur sedan traskar fram och placerar sig rätt så har man nu full koll :) Från din mobil eller dator kan du här ställa in det mesta på kameran för att få önskat resultat. Och de nya kamerorna "ser" nästan i totalt mörker. Min testbild här är fotograferad på 1/25 sek (för att ev. kunna frysa ett djur som rör sig). Klockan är 21.07 (titta ut i kväll så får du se hur mörkt det är). ISO ställde jag på 51.200 och bländare f2,8. Visst är bilden lite brusig - men notera hur den fångat upp det lilla ljus som fanns från månen. Måste bara säga att både Nikon och Canon har skapat några helt fantastiska hjälpmedel - deras nya proffsmodeller är otroligt bra. Ska bli riktigt kul att testa gränserna för djurfoto i mörker framöver.

PS. Läs gärna Camilla Gröndahls artikel på Moderskeppets hemsida. Där ser du även min grävlingbild från i våras - fotad med 24 mm vidvinkel på mycket nära håll. Pga att min bok "Djur. 66 bilder" blivit nominerad till Svenska Fotobokspriset så har även Moderskeppet öppnat mitt bildföredrag, som filmades, för allmänheten. Det ser du här! (delen av föredraget om boken Djur. 66 bilder)

Skärmdump av iPhones display tillika självporträtt.



Mats Andersson/N

2 kommentarer:

Boel sa...

Häftigt!:-) Vad heter alla prylarna man behöver? Vill du skriva om det eller vart man kan vända sig för att informera sig?

Mats Andersson sa...

Jag använder en D4 med tillbehöret Wt-5.