söndag 11 augusti 2013

Teknikens under. Otroligt!

Kyrkan, kl. 03.57. D4 med 600 mm. 1/25 sek  f/5,6  ISO 25.600

Duvorna. D4 med 600 mm. 1/2000 sek  f/5,6  ISO 50

Älgen, kl. 04.25. D4 med 600 mm. 1/15 sek  f/5,6  ISO 25.600

Rådjuren. D4 med 600 mm. 1/200 sek  f/5,6  ISO 4.000
Igår testade jag den nya kameran i fält. Och jag kan bara säga att Nikon D4 gör sitt jobb med bravur. Dvs den imponerar stort både på riktigt låga ISO med ett helt fantastiskt dynamiskt omfång och på otroligt höga ISO där brusnivåerna är nästan obefintliga. Jag har ju jobbat med min Nikon D3 sedan början av 2008 och hyllat den kameran. Jag glömmer aldrig när jag tog första bilden med D3:an - trodde nästan inte det var sant att den kunde hitta ljus på det sättet. Nikon D4 presterar dock lika bra på ISO 25.600 som D3 gör på 5.000-6.400 ISO. Och då ska man inte glömma att D4 levererar filer som är större än D3:ans.
Exempelvis så klarade inte min D3 att ens fokusera på älgen som står i sädesfältet - det var så mörkt att det inte heller gick fokusera manuellt. D4 hittade fokus - och då satt dessutom mitt 300 mm med konverter x 2 monterat på kameran. Otroligt!!! Det här öppnar ytterligare vägar att fotografera djur när ljuset nästan är obefintligt.
Något som också är efterlängtat är lägre ISO - bilden på duvorna är faktiskt en fröjd att titta på i stort format. ISO 50 ger en helt otrolig kvalitet. Rådjuren som jag fotade på ISO 4.000 - den filen är långt bättre än vad min gamla D300 presterar på 200 ISO.
- I morgon väntar uppdrag där vi ska göra film :)


Mats Andersson/N

12 kommentarer:

Anne sa...

Ai ai ai gratulerer en masse med Nikons vidunder Mats! et kamera det sies en masse godt om, og jeg gleder med til å følge deg videre! og det skal jammen ikke forundre med at bildene nå blir ennå bedre... om nå DET! er mulig!

Miklos sa...

Grattis till nya kameran, vilka kanonbilder! Otroligt att autofokus fungerade i näst intill obefintligt ljus, måste säga att jag är lite avundsjuk ;) en D4 skulle nog få mig att överge Sony :D

Jimmy Tjäder sa...

Kul! Jag använder en D3s sedan en tid tillbaka och min första känsla var att jag borde ha skaffat en mycket... mycket tidigare. D4an är bättre på alla sätt. Grattis Mats!

/Jimmy

Mats Andersson sa...

Tack Anne :) Hittar jag väl vildsvinen så slipper de numer inte undan :)))

Mats Andersson sa...

Tack Miklos. Det var faktiskt otroligt att den hittade fokus när jag själv inte såg. Sony funkar fint! :) Dagtid ;)))

Mats Andersson sa...

D3s är nog i stort sett lika bra Jimmy - en grym kamera! Hade det inte varit för att jag behöver kunna göra riktigt bra film så hade jag lika gärna köpt en D3s! Grattis till din kamera också!!!

Sven Magnusson sa...

Imponerande med ISO 25 600! Och autofokus klockan 04.25 dessutom! Stod inför samma uppgift med min D800 och 300:an - fast utan konverter monterad - förra veckan. Tre vackra älgar i en havreåker - det var nästan hopplöst! Både manuellt (först) och auto (som vägrade fokusera).
Och så då din kyrkbild (Rogberga?) plåtad före klockan fyra! Skarp, utan brus. Så grattis, Mats.

Mats Andersson sa...

Tack Sven! Ja du vet ju hur mörkt det är innan fyra nu :) Kameran är tydligen mörkrets härskare :))) Filmningen imponerar också stort när man nu får extremt kort skärpedjup - vilket din D800 också klarar lika bra. Höres!

Anita sa...

Ja ,jeg sier som Anne!!AI AI AI:)))))Dette er VAKKERT:))))

Hvilket apparat!Det må ha kostet mangen laken???wowwowowow!!

Nå skal det bli morsomt og intresangt å se dine neste prosjekter!!

Av disse bildene likte jeg rådyret best:))))))))hilsen Anita

Mats Andersson sa...

Tack Anita :) Dyrt - men förhoppningsvis så betalar den sig ganska fort. Har en hel del filmuppdrag framöver :)

Anita sa...

åjjjj!!Er dere begynt å filme?????

SUPERT SPENNENDE!!!!!!

Det er kjempegøyt!!Åhh så kan man gjøre hva man vil!!Spooky eller klassisk eller hva som ligger på hjertet!!

Gleder meg!!!

Mats Andersson sa...

Blir väl mest uppdragsfilmer åt kunder på reklambyrån - vilket jag gjort under många, många år. Men nu kan vi erbjuda betydligt bättre kvalitet :) Men det ska väl bli lite naturilmer också - lägger kanske ut något nyproducerat under dagen.