torsdag 11 april 2013

Vackra ord om en bok II























”Mats – Du har gjort det igen! Precis som helt nyligen med John Bauers skogar, fylls jag på nytt av svallande inspiration då jag långsamt bläddrar i din nya bok, Djur. 66 bilder. Jag finner bland dessa 66, bilder som tillhör bland det främsta jag sett av djurfoto – HELT i min smak. Grattis Mats!!!
Och till dem som ännu inte hunnit införskaffa sitt exemplar: Skynda! Det finns bara 166 numrerade och signerade ex av denna milstolpe i svensk naturfotolitteratur...”

/ANDERS GEIDEMARK


Mats! Vilken bok detta är!!! Jag älskar dessa personliga, egensinniga, starka, känslofulla bilder. Har aldrig sett något liknande. Länge sedan jag blev så berörd av fotografi som vissa av dessa bilder berör mig. Tack!

/ANNA CLARÉN 


”Möten med djuren. Med en känslig fotograf som mötesman. Som slutresultat blir det en bok fylld med fina stämningar och djup känsla av närvaro. Mats tycker om djur och det syns i hans bilder. Djuren jagar, flyr eller vilar lugna som bara djuren kan. Livets mångfald finns i bilderna, uppbyggda av konstnärens personliga uttryck. Bilderna bekräftar för mig att det finns levande naturfoto. Och de visar också med tydlighet att man helt och hållet kan sammanföra natur- och konstfoto. Jag känner närvaro, stark delaktighet i varje händelse. Bilderna kryper in under huden, berättelser föds. Jag får dela på någonting viktigt. Också jag tycker om djur och jag tycker om Mats bilder. Jag ser så mycket i dem – jag får möta djuren.”

/HEIKKI WILLAMO



Stort tack Anders, Anna och Heikki för era otroligt värmande och vackra rader!

PS. boken blev även uppmärksammad i Tyskland. Se artikel från magasinet NORR här.


/Mats
matsandersson.nu
instagram

Inga kommentarer: