fredag 20 november 2009

Att följa eller bryta mot regler


Man brukar säga att man ska kunna reglerna för att få bryta mot dem. Men vad är rätt och vad är fel?
- många som jag visat den här bilden säger: vad synd att trädet kom i vägen. Och att det lutar... Vad är det för fågel?

Givetvis är bilden gjord så här medvetet. Varför? Jo för att få en bild som skiljer sig från mängden. Som väcker tankar. Och vad det är för fågel tycker jag är ointressant i det här sammanhanget.
- rätt eller fel? Det bestämmer man ju själv! Det finns inga måsten. Regler är till för att brytas...

Har jag rätt eller fel?

/Mats Andersson

8 kommentarer:

Maria sa...

Jag gillar din bild... Det första jag tänkte var: Hjälp fågeln kraschar rätt in i trädet...
Visst är regler till för att brytas... Tänk om alla skulle fota exakt efter alla dessa regler som finns vad tråkigt det skulle bli då. Man ska göra det som man känner är rätt själv, och så länge det känns rätt och bra då är det rätt. Sen får andra säga vad de vill... Så tycker jag i alla fall...
Önskar en fortsatt bra fredag!
/Maria

Karin Wijk sa...

Jag instämmer även om jag själv är lite för feg ibland. Tror det krävs mod/erfarenhet för att våga bryta mot "reglerna". Fast det är rätt skönt att inte veta alla regler för då vet man inte att man bryter mot dem ;-) Bilder blir ju ofta mer tankeväckande och spännande när man följer sin egen känsla oavsett regler, tror jag. / Karin

Birgitta sa...

Såklart du har rätt! Sedan i somras tror jag at vi är många som bryter mot regler även om vi inte alla vågar visa resultatet lika ofta som du gör med dina härliga bilder!
/Birgitta

Steffe sa...

Du har rätt...jag gör bilder för att det är kul pch ger mig kontemplation...skiter fullständigt i regler...gyllene snittet har jag hört talas om aldrig brytt mig om vad det står för...och varför ska jag/man göra det?
Jag gör bilder efter humör och situation...vill jag göra abstrakt gör jag det...vill jag avbilda gör jag det...skönt att kunna rå sig själv och inte bry sig om vad andra tycker men visst det abstrakta har många så kallade "vanligt folk" svårt att ta till sig...och då kommer det såna där kommentarer som du fick till din bild...jag gillar den skarpt eftersom den inte går utanför ramarna så att säga...den skiljer sig från mängden...

Steffe

Steffe sa...

Edit:
"Inte" ska bort ovan ...går utanför ramarna ska det vara.

Steffe

Tomas Eriksson sa...

Jag tycker att du har helt rätt, det är sunt att bryta mot regler för att "ta sig vidare". Utan diverse mer eller mindre grova regelbrott från fotografer som dig och andra med mod kan vi lika gärna packa ihop väskan (eller gå med i FS).

//Tomas

Anonym sa...

Helt klart har du rätt. Men du.. var det i svårt att hacka fast fågeln i trädet innan du tog kortet?

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Du har rätt.