onsdag 10 april 2013

Vackra ord om en bok

Hårt omslag. Inlaga 64 sidor. Papper - måste upplevas :)
”Och nu undrar jag bara hur jag någonsin skall kunna titta på "vanliga" bilder igen.

Mats Andersson fotograferar djur och natur. Han flyttar gränserna och skapar nytt. I bilden ryms inte en sanning. Där ryms många. Eller kanske ingen alls. För vem kan avgöra vad som är sanning i detta?

Jag finner ett underbart guldregn. Jag finner eld, färgsprak och ljuvlig natur. Mats Andersson fotograferar ofta trolska miljöer. Eller kanske är han bara en mästare på att göra miljöerna trolska när han avbildar dem. Det trolska finns också här. Här finns också en underbar grönska och jag njuter av de fridfulla ängarna med de stillsamt njutande djuren. De är trygga i hans närhet.

Den fantastiskt blå himlen ger mig glädje. Ja, i denna bok finns mycket. Mats Anderssons bilder är annorlunda. Här finns färg, form och glädje i stora mått. Här finns känsla, som består. Njutbart, ja!

Köprekommendation, ja! ” 

Anette Grinde



” Ingen – jag säger ingen! – kan förhålla sig likgiltig till en inbunden samling av Mats Anderssons bildkonst.
Frågor väcks: Är det här fotografi? Vad föreställer det? Vad menar fotografen?
Och så – efter ett tag – faller underbara bitar på plats.

Istället väcks minnen till liv: »Ja, nu ser jag...«.

För egen del serveras jag den där upplevelsen jag önskar man erhöll varje gång vid besök på ett galleri, på en konsert, eller öppnandet av en ny bok: Känslan av »berörd förflyttelse«.
Än är det minnet av ett hjärtdunkande närmöte med en ivägbrakande älg, som återkallas från skogsstigens första stapplande ensamhetssteg. Än är det essensernas tunga myckenhet i kvällen, vid barndomens mandelblomsäng...

– Är det kanske just därför!? Just på grund av att konstnären visar oss »känslan« av ett älgmöte; istället för ännu ett fotografiskt avbildat djurporträtt?
Berör vår fantasi så att vi verkligen kan urskilja sagobokens skogstroll?
Framkallar inom oss doftminnena från barfotaängen; där rådjuren betar i bakgrunden?

– Är det därför Mats Anderssons bilder skänker oss glädjen att plötsligt finna oss lyckligt försjunkna i vår inre tidskapsel?
Jag tror det. Och jag mottar tacksamt upplevelsen av – Berörd förflyttelse.”

Anders Geidemark

Signerat exemplar via mig. Annars:

Adlibris  |  Bokia  |  Bokus  |  CDON  |  Neva Books



/Mats
matsandersson.nu
instagram

Inga kommentarer: