måndag 8 april 2013

Gav sin mamma en snäcka. Tema utlandet

Sanur, Bali. 2012.
Landmannalaugar, Island. 2006.
Det här blir nog sista inlägget under rubriken "tema utlandet" på ett tag nu.
Hur som så tycker jag absolut man även ska ha med människor i sina landskapsbilder. Dvs inte alltid sträva efter att visa en "orörd" natur. Här två bilder med människor - den ena från Bali och den andra från Island. Nikon D300 samt D200.
Bilden från Bali visar verkligen hur människorna lever här. En mamma med sin lilla pojk på stranden. De gick här flera timmar. De var redan ute i vattnet mycket tidigt innan solen hade gått upp. Jag satt länge och följde dem. Ett regnmoln drog in. Några minuters svalt regn. Sedan klarnade det upp igen. Pojken hittade en snäcka som han gav till sin mamma.
Landmannalaugar på Island är mest känt för sina bergsformationer. Visst - de är oerhört vackra. Men de här varma källorna fascinerade mig mer. Jag var här i september och det var endast några få plusgrader. Men i de varma källorna kunde man bada och värma sig. När man satt i det varma vattnet och tittade på omgivande sagolandskap trodde man nästan inte det var sant. Otroligt vackert. Jag stack ner mina fingrar i gruset på bottnen - men det kan jag inte rekommendera. Brände mig rejält :)
Island ska jag återvända till inom en snar framtid - men nu i maj hägrar andra resmål. Bilder kommer så fort jag kommit hem :)


/Mats
matsandersson.nu
instagram

4 kommentarer:

Jenny sa...

Låter som två härliga upplevelser!
Och jag håller med dig, ibland orörd natur, ibland djur i naturen, ibland tvåfotingar - för bilder behöver liv så det inte bara är platt fall. (Svårt med macro men nu pratar vi ju landskap och liknande) Har redan planerat minst 50 olika bilder jag vill ta med Krypet nästa vår i grönskan (eftersom min käre make ovilligt är med på bild så ;-) ) Hoppas verkligen det blir en unge som står ut med att morsan ränner runt med kameran hela tiden... :-D Jag är uppvuxt med eländet - min mamma fotade hela tiden när jag var liten men det avtog när barn nr3 dök upp och ork och tid försvann. Ligger i blodet så att säga... :-)

Anita sa...

Virkelige vakre bilder begge to!
Håper du fortsetter å blogge.Du er helt super for sjelen:-)
Også å lese alle de intresange kommentarere som blir skrevet hos deg.Inspirerende:-)
Måtte dere ha en god tur videre i verden:-)
Jeg drar også snart tilmin kjærlighetsøy.Afrodithe.
Ha detbra så lenge:-)

Mats Andersson sa...

:))) börja fota den lille i tid. Så vet hen inget annat sedan. Helt rätt.

Mats Andersson sa...

Tack Anita! Och jag önskar dig en mycket bra semester! Sol och värme - vad härligt!