tisdag 8 februari 2011

Jakten på uppmärksamhet - del 5


Ju mer vackra och perfekta naturbilder jag tittar på desto mer trött kan jag bli på den typen av bilder. Man fullkomligt bombarderas av vackra, perfekta och gulliga naturbilder i naturfototidningar och bloggar med mera. Bilder som just bara är vackra o perfekta. Men grymt tråkiga. Bilder man glömmer lika fort man vänt sida ...
- Själv jobbar jag hårt med en helt annat typ av bilder för tillfället. Jag försöker göra bilder som berör. Bilder som man stannar till vid - som väcker nyfikenhet. Helst bilder som sätter sig på näthinnan. I alla fall bilder som jag tror har den effekten :)
Detta blir sista bilden i serien.

5 av 5

/Mats Andersson

(91697)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant ämne du tar upp. Ibland känner jag som du, men det går lite upp och ner. Jag kan verkligen uppskatta vackra, skarpa naturbilder tagna i finaste ljuset. Många av dem (men långt ifrån alla) ger dock inget bestående intryck. Inte för att de är tråkiga eller intetsägande, utan snarare för att de drunknar i bruset av liknande bilder. Oftast är det de mindre uppenbara och udda bilderna som fastnar och ger mig en starkare upplevelse. Sådana bilder återkommer jag gärna till. Många av dina bilder hör till den kategorin.
/Jukka

Jimmy Tjäder sa...

Hej!

Klassisk frågeställning... som du vet så tycker jag att mer bilder och framförallt mer olika bilder gör världen mer intressant. Vad gäller klassiska naturbilder så har jag ingenting emot dessa, men tycker att för många bilder relativt sett produceras utifrån den mallen.

Har jag sett den här bilden förut? Är själv osäker...Gillar den skarpt!

/Jimmy

Anonym sa...

Tack Jukka o Jimmy!
Denna bilden har inte visats förut Jimmy. Däremot en variant på den. Där "trollet" är placerat till höger ...

Martina Cardemyr sa...

Intressant serie bilder! Gillar dem mycket. Får mig att fundera kring dem.. Titta lite extra.

Lena Abrahamsson sa...

Hej Mats,
känsligt ämne som sagt. Själv älskar jag bilder, alla slags bilder och det är känslan som bilden förmedlar som är viktigast, inte bildens kategori.
Det som är så fantastiskt med fotografi är att inget är fel, alltid berör bilden någon på något sätt och då måste det ju vara rätt...
eller har jag fel?
Du är duktig på att beröra :)
//Lena