måndag 7 februari 2011

Jakten på uppmärksamhet - del 1


Ju mer vackra och perfekta naturbilder jag tittar på desto mer trött kan jag bli på den typen av bilder. Man fullkomligt bombarderas av vackra, perfekta och gulliga naturbilder i naturfototidningar och bloggar med mera. Bilder som just bara är vackra o perfekta. Men grymt tråkiga. Bilder man glömmer lika fort man vänt sida ...
- Själv jobbar jag hårt med en helt annat typ av bilder för tillfället. Jag försöker göra bilder som berör. Bilder som man stannar till vid - som väcker nyfikenhet. Helst bilder som sätter sig på näthinnan.
Så jag kommer köra en serie om 5 delar med den typen av bilder. I alla fall bilder som jag tror har den effekten :)

/Mats Andersson

(91258)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Bra skrivet Mats! Håller fullständigt med dig. Det mesta är så välexponerat och snyggt att det blir livlöst och stelt. Har tröttnat helt på dessa bilder.
Kanske lite varför jag själv just nu använder billiga ryska plastkameror. Har inte rört min digitala i år än.
MVH
Håkan

Geir Ole sa...

...syns jeg virkelig at du skal gjøre og fortsette med :)Klart ulike mennesker blir berørt av ulike typer bilder, men det går fryktelig mange bilder på dusinet av de "perfekte", som kanskje ikke berører de indre, ulåste sansene!

Gunnar Eriksson sa...

Jag vet inte om jag vill hålla med. Jag tycker att suddiga bilderna eller bilder där man lägger fokus på något annat ställe än på huvudmotivet har kommit starkt på sista tiden. Kanske blir vi snart trötta på dessa bilder och går tillbaka till välexponerade bilder.

Själv tycker jag om flera stilar. Det blir lite mer omväxling då. Det viktigaste är att man som fotograf har roligt och tycker om vad man gör. Finns det andra som tycker om ens bilder, så är det bara rolig. Härlig bild du visar upp. En spännande bild med härliga färger som ger utrymme för tolkningar.

/Gunnar

Jenny sa...

Smaken är förstås olika, jag tillhör väl dem som inte glömmer vissa fina naturbilder alls. Däremot har jag lite svårt för alla dessa överarbetade bilder, eller helt alldagliga bilder som inte föreställer något jag som okänd betraktare kan förstå alls. Som sagt - vi är alla olika. Och tycket brukar också gå i cykler, utefter det som inspirerar en själv för tillfället.

Anonym sa...

Som du vet har vi två inte riktigt samma åsikter om vad som tilltalar oss när vi ser en bild. Alla tycker vi väl om vackra upplevelser i naturen vare sig det gäller imponerande scenerier, fåglar och djur eller en liten nyutslagen blomma. Kan man sen göra en njutbar bild av det som tilltalar ögat eller sinnet så är jag personligen mer än nöjd.
Sen tycker jag att abstrakta bilder som man inte ser vad de föreställer visserligen kan upplevas njutbara, men tycker inte att dom faller inom begreppet naturfotografering, även om dom är skapade utomhus.
Det där med tycke och smak är ju som tur är väldigt olika inom alla områden och huvudsaken är att var och en gör sina egna bilder och står för sina åsikter.
/James

Marie Gustafsson sa...

Intressant det här. Jag älskar dina bilder Mats, det abstrakta tilltalar mig! MEN jag gillar även skarpa naturbilder och gärna bilder med lite "snuttepuff" över sig... Jag tror att vi behöver ha båda typerna av bilder... det behöver iallafall jag.
/Marie

Niklas sa...

Först och främst, en spännande bild som utmanar. Sedan håller jag med dig samtidigt som jag inte gör det.

I grund och botten vill man förmedla en känsla med en bild. Visa något som någon annan kanske inte har sett. För att förmedla denna känsla (bild) står man inför ett val av (låt oss göra det enkelt) dokumentära eller abstrakta skillnader. Jag anser att valet av typ av bild grundar sig i vilken känsla man vill förmedla. Därav behövs båda två lika mycket. Spännande rader du tar upp här!

/Niklas

Anonym sa...

Det är just detta som jag tycker är roligt med att fotografera, det finns så många olika stilar liksom. Personligen försöker jag mest få till dom skarpa bilderna men det är inget måste för mig att andra fotografer måste gilla det. Jag tycker många av dina bilder är modiga liksom, dom sticker verkligen ut och har en helt egen stil. Det är din stil medans alla vi andra har sin, jag tycker din bild här är riktigt cool. Precis som jag sa innan...-den sticker ut!
Morgan

Niklas sa...

Svar: http://www.fokusark.se/lnvfoto/?p=2971

/Niklas