torsdag 13 juni 2013

Vilka nedrans svin

Vildsvin på fält, juni 2013.
Våren har helt och hållet gått åt till att fotografera grävling som ni säkert känner till. När jag väl var färdig med det projektet för i år och började åka till mina "vanliga" djurområden så råkade jag på vildsvinen :))) Men vilka nedrans svin de var ;) Skyggare än någonsin så visade de sig bara på mycket långt håll för att i nästa ögonblick fly in i den mörka skogen.
Efter många års fotograferande av djur så har jag nästan helt slutat att fotografera rådjur, älgar, hjortar med mera när de ex befinner sig på öppna ytor. Jag tycker inte det tillför något att porträttera ex ett rådjur rakt upp och ner i en äng - såvida det inte händer något speciellt, t ex att den har två eller tre kid med sig. Eller att ljuset skulle vara något alldeles speciellt så man kan skapa en udda och mer personlig bild. Nej - numer njuter jag hellre av djuren om jag träffar på dem på sådana platser. Vildsvinen hör dock till undantaget fortfarande eftersom de inte är så vanliga att stöta på. Så det blev en bild här - mest för att jag blev glad att se dem igen. Senast jag fotograferade vildsvin, innan den här gången, var i september 2012. Då lyckades jag mycket bra och blev otroligt nöjd med bilderna. Några av de bilderna hamnade i boken som Heikki och jag håller på med. Dvs bilder som bara kommer visas i boken samt på mina föreläsningar.


Mats Andersson/N


Inga kommentarer: