måndag 29 oktober 2012

Älg-helg

Visst har jag bra koll på var jag kan finna älg i mina hemmatrakter - men det är långt ifrån någon garanti att få möta älg varje gång jag ger mig ut. Sista månaderna har det dessutom inte alls varit speciellt många individer ute i skogarna.

Men den här helgen hände något :) Det blev ett svårslaget rekord. I fredags på väg till jobbet, bara någon kilometer från mitt hus, mötte jag nio älgar tillsammans på ett fält. Har aldrig tidigare sett älg på det fältet. Har heller aldrig tidigare sett nio individer tillsammans på en och samma plats. På lördagen begav jag mig ut tidigt till ett annat område några mil hemmifrån. Redan vid 06.30 mötte jag fem älgar tillsammans. Hundra meter från den gruppen gick ytterligare fyra individer. Någon halvtimme senare mötte jag en ensam ko och sedan en ko med kalv som låg tillsammans på en höjd med en orange himmel som fond. På väg hem mötte jag en springande tjur i kulturlandskapet. Men inte nog med det :))) En stor älgtjur gick och betade bara hundra meter från mitt hus :))) 23 olika individer på en och samma helg. Otroligt. Men en fantastisk upplevelse. Det här skapade givetvis fina möjligheter att experimentera med olika sorters exponeringar. (Se nedan).
Den här älgen blev rädd för något och rusade iväg. De andra i gruppen stod kvar helt oberörda! Observera frosttäcket på ryggen och kondensen när han andades ut sin varma luft. Det blev ett stort moln från hans mun ända till bakändan. Efter ca fem minuter kom han tillbaka för att ansluta till gruppen igen :)


/Mats

14 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken läcker bild. Du är verkligen den bäste älgfotografen som finns... älskar känslan i dina älgbilder.

Lindsjö taxar sa...

Visst är det kul när man ser så många. Älgarna på älgfältet hemmavid är stadiga nu och jag ser dem ofta. Den stora 12 taggarna var dock inte där i helgen men en ny mindre tjur.

Mats Andersson sa...

Tack Karin! Är nog inte den bästa - men jag har i vilket fall rätt mycket älgbilder :)))

Mats Andersson sa...

Ja det är fascinerande när de samlas i så stora grupper. Det var några stora tjurar med här också.

Heikki sa...

Fin bild igen Mats!

Måste säga att jag är avunsjuk. Här hemma har de sjutit hårt under de sista åren. Skall minska stammen som är redan så fattig på tjurar att alla kor blir inte befruktade under brunsten. Har inte sett en 10-taggare på länge - bara ungpojkar. Inte bra för stammen...

Mats Andersson sa...

Tack Heikki :) Gillar att man ser den öppna munnen. Här är många ungpojkar - men även större tjurar. Många tycks spara de stora här nu. Så 12-18 taggar har jag träffat på även i år. Pratade med en jägare här och tydligen ska det gå en 24-taggare på den här platsen. Ev är han på retur? Jag fotade en med 18 förra året tillsammans med en 12-taggare på just den här platsen. Tråkigt att de inte sparar fler stora tjurar i dina skogar :(

Johanna sa...

Vad ska man säga? Otroligt! :-)
Och vilken bild du fick med alla detaljer, wow!

Anonym sa...

Ja,det rekordet blir nog svårslget,helt otroligt.Riktigt läcker älgbild! Janne W

Miklos sa...

Snyggt fångat Mats! Lite avis, inte sett en älg på flera månader i våra trakter :( Kan inte du skicka hit några? ;))

Mats Andersson sa...

:))) tack du vänlig själv!

Mats Andersson sa...

Tack Janne! Det har visserligen varit mycket gott om älg under några år här nu. Men alla brukar ju inte visa sig samtidigt :))) i vanliga fall.

Mats Andersson sa...

Tack Miklos. Jag skickar upp ett tjog då :)))

Christer K sa...

Snygg fartig bild med skön rörelse och som en extra touch snyggt "rimlight" som framhäver älgens konturer...
/Christer K

Mats Andersson sa...

Stort tack Christer K ! :)