lördag 12 april 2014

Boktipset X

Landskap. Jönköping i mars 2014.
BOKTIPSET X
Here far away, Pentti Sammallahti. En bok som egentligen är ett måste i bokhyllan om man är det minsta intresserad av bild. Penttis svartvita landskapsbilder är otroligt bra. Ofta förekommer hundar i bilderna - på ett mycket smakfullt sätt. Hunden som sträcker sig där trädet bilder en upprepning av hundens figur är magisk. Eller bilden på de båda kråkorna som sitter och balanserar på en avbruten gren som kilats fast i ett träd. En bild som måste ses! En ganska dyr bok (ca 500 kr). Men boken är värd sitt pris! Ca 250 sidor. Ett exklusivt omslag i tyg med handmonterad bild och ett utsökt tryck gör hela intrycket av boken till en njutning.
Och som jag nämnt tidigare - jag tipsar bara om böcker som jag själv har i mitt bibliotek. Och bara om böcker som jag tycker är något alldeles extra. Fotoböcker att njuta av. Fotoböcker att inspireras av.

Boktipsen sammanfattade.
Here far away, Pentti Sammallahti
• Genesis, Sebastiao Salgado
• Silent Landscape, Jan Töve
• 400 Photographs, Ansel Adams.
• Portraits Denied 1 & 2, Sander Broström
• EQUUS, Tim Flach
• Faces of the north, Ragnar Axelsson
• A Shadow Falls, Nick Brandt
• House In The Woods, Kai Fagerström & Heikki Willamo
• The Creation, Ernst Haas



Mats Andersson/N

2 kommentarer:

Reflektioner Allteftersom sa...

...som dina egna alltså... :)

Böcker att njuta av, att inspireras av.

Mats Andersson sa...

:) tack du vänliga.