fredag 2 augusti 2013

Mörkare och mörkare ...

Så var det då augusti. Hösten närmar sig. Dagtid har man svårt att tro det då det verkligen är högsommarväder ute. Men den gradvisa avsaknaden av ljus talar sitt tydliga språk.
I natt vaknade jag vid 02.40. Gav mig iväg strax innan 03.00 vilket är för tidigt nu. Det första ljuset kommer först vid 03.30 och även då är det svårt att fotografera trots kamera som tillåter höga ISO. Strax innan 04.00 var dock ljuset helt ok. Blåa vackra toner och dimmor. Och så var älgarna ute förstås :)
Försökte följa upp ett uttryck i älgbilderna som jag lyckades skapa några veckor tidigare - och då på ett rådjur. Du ser den bilden här. Tror att jag är på rätt spår.

Hoppas du gillar bilden. Och trevlig helg!


Mats Andersson/N

12 kommentarer:

Birgitta sa...

Blått ljus och dimma kan väl aldrig bli fel!

Lindsjö taxar sa...

Härlig bild!
Va bra då behöver jag inte ge mig ut nu förrän vid halv fyra tiden. Nu börjar min semester tjohoo o då kan man ju lägga sig efter morgonturen :-)

Mats Andersson sa...

Tack! Tänkte på dig när jag skrev om ljuset :) Förutsätter att du bor i södra Sverige ...

Mats Andersson sa...

Näe det kan det inte :)

Jan-Olov Wogenius tel. 0706-476346 sa...

Helt klart rätt spår,mycket snyggt!

Mats Andersson sa...

Stort tack Jan-Olov. Ha en fortsatt bra helg!

Kenneth Maijer sa...

Både denna och rådjursbilden förmedlar mycket stämning och känsla. Finstämda bilder.

Jenny sa...

Åhh fin bild!
Vill också ut och fota... :'( Men här får man ju passa på och sova de få minuter som bjuds mellan matning och blöjbyten, så varken kvälls eller morgonturer med kameran tyvärr.

Mats Andersson sa...

Tack Kenneth!!! Roligt att höra.

Mats Andersson sa...

Tack Jenny. Vet hur det är även om det var ett tag sedan :) Jobbigt men roligt. Tid för foto kommer :)

Lindsjö taxar sa...

Jodå, bor ju 23 km sydöst Vetlanda

Mats Andersson sa...

Aha - då är vi ju nästan grannar :)