fredag 30 november 2012

20 år sedan

Delfiner vid vrak i Röda havet 1992.
För 20 år sedan var jag även då mycket aktiv med mitt fotograferande. Mestadels under vattnet. Vi åkte till många platser världen runt för att få chansen till unika möten med allehanda djur. Det här är bilder jag aldrig visat mer än för familj och vänner. Men jag tänkte visa några få även här. I boken "Djur. 66 bilder" finns dock en hel del av mina äldre djurbilder från många av resorna.
Det här dyket i Röda havet utanför Israel 1992 blev mer eller mindre magiskt. När vi dök runt ett vrak med några andra dykare så anslöt en grupp delfiner. Det var verkligen helt fantastiskt. De "pratade" med oss hela tiden. Sedan simmade de i full fart från ca 15-20 meters djup där vi befann oss för att lämna vattnet och göra allehanda konster i luften - för att sedan komma åter till oss i raketfart. Där vi låg på bottnen jämte vraket såg vi hela skådespelet. Vattnet var så klart så vi såg mycket tydligt hur de flög högt i luften ovan vattenytan långt där uppe. Den här delfinen hade med sig sin lilla unge tätt intill hela tiden. Ytterligare en bild från det här mötet finns i boken.

Jag vill även passa på att tillönska alla mina vänner en riktigt trevlig helg!

Mats Andersson /N

2 kommentarer:

Boel sa...

En fantastisk bild och upplevelse!:-)

Mats Andersson sa...

Stort tack Boel.