söndag 15 maj 2011

Jag är INTE naturfotograf



Däremot är jag fotograf. Eller rättare sagt bildskapare.
Mina största inspirationskällor just nu är JH Engström samt Anders Petersen. Så merparten av mina egna bildprojekt just nu är konstfoton. I kommande utställningar samt i en av böckerna som kommer ut till hösten visar jag mina konstfoton.
- Men möten som det här gör ju att naturfoto alltid kommer ligga mig varmt om hjärtat också. Sådana här möten gör att man verkligen vill medverka till att vår vackra natur får fortsätta vara vacker. Och att djuren ska få fortsätta ha det bra.
Den här räven mötte jag idag på förmiddagen. Bara några hundra meter från vårt hus. Jag fick en lång stund tillsammans med det vackra djuret - vilket resulterade i en mängd bilder :)

D300 med 600 mm. 1/1000 sek och bländare 5,6. ISO 320.

/Mats Andersson/N

10 kommentarer:

Gertie sa...

Men...vad är det jag läser? Om jag inte minns helt fel så läste jag för ett par månader sedan, här på din blogg...att du var STOLT nybliven medlem av Naturfotograferna!?
Är detta en provokation, eller är det översitteri och nonchalans?
Jag tycker i och för sig, vilket jag påtalat tidigare, att man INTE bör eller behöver inlemma sig i ett KOTTERI av något slag, utan att man ska lita till sig själv och sitt eget bildseénde/skapande i första hand. Men...ALDRIG, aldrig sätta sig på höga hästar och slå ner på andras försök till skapande och behov av uppmärksamhet.
Du och jag har många års utbildning och erfarenhet inom bildseéndets svåra område, låt ödmjukheten och insikten tala sitt eget tydliga språk.

I all vänlighet/ Gertie

Mats Andersson sa...

Stolt medlem av /N kommer jag alltid vara!!! Men jag är och kommer alltid vara bildskapare. De som känner mig vet att jag inte är någon översittare. Kommer aldrig bli!!! Tråkigt att du misstolkade inlägget.

/Mats

Anonym sa...

Underbar bild på räven! :) Fotograf = den som med kamerans hjälp skapar bilder. :) Klart du är naturfotograf, likaså du är bildskapare och konstnär - med kameran.

Mats Andersson sa...

Tack Jenny.

Gertie sa...

PS.
Charmerande liten rackare du har träffat...naturfotografen!

Mats Andersson sa...

Tack Gertie :)

Anonym sa...

Åh, vilken fantastisk bild.
Jag gillar bilder på rävar för att de är så vackra och här blir det extra fint tack vare dess färg mot den gröna bakgrunden.
Själv har jag nog aldrig sett räv, inte ens på djurpark! :-)

Mats Andersson sa...

Tack Karin.

Myran sa...

Kalla dig vad du vill Mats men fotografera kan du ;)) Oavsett om du porträtterar eller skapar!
Mvh Marie

Mats Andersson sa...

Tack Marie!!!