lördag 20 mars 2021

For Bravo av Arno Rafael Minkkinen



Ett nytt konstverk förgyller vårt hem. "For Bravo" är titeln. En bild skapad av vår vän tillika fotografiska förebild Arno. En bild som berörde oss starkt när vi såg bilden första gången utställd på Fotografiska 2020. Bravo var Arnos hund - som inte längre är med oss. Vi kommer alltid att tänka på Bravo när vi ser bilden i vårt hem. 

I förordet till min bok "Nature Diary" som Arno Rafael Minkkinen skrev 2018, där förekommer ett stycke om Bravo:

"Som den obotlige romantiker jag är vill jag gärna tro att Bravo har skaffat sig en flickvän, en prärievarg, som han uppvaktar med sina mest älskade leksaker. Som de där gröna runda sakerna han bär iväg till skogen och aldrig tar med sig hem igen. Magiska gummibollar som i starkt ljus blir självlysande och studsar mellan grenarna som gröna flipperkulor när man kastar upp dem i ett träd. Bravo jagar runt och försöker fånga dem men det går aldrig att förutse var de faller ner. 

Ett stilla snöfall målar träden, det frusna gräset och takåsarna med vita lätta penseldrag. Den blå skymningstimmen dröjer sig fortfarande kvar. Jag släpper ut Bravo och ser hans tassar göra avtryck i det pergamentliknande snölagret ända bort till platsen där blåhägern håller till och tillbaka till huset. 

Dags för ett glas bourbon och en stunds avkoppling under läslampan. Lite senare, innan jag går upp och lägger mig, ska jag släcka utebelysningen över köksdörren. Det har slutat snöa men vad är det för spår som leder fram till dörren? Jag släppte ju ut Bravo genom den andra dörren på framsidan. Det ligger en grön boll på trappan och glöder lite svagt. Visst, belysningen är ju tänd, men varför är inte bollen täckt av snö som allt annat? Hm, tänker jag för mig själv, måste vara prärievargarna, kanske hans vargflicka, som varit här och lämnat tillbaka den. Hon kanske bara fick låna den ett tag. Jag undrar om Bravo vet – nu kikar han också ut genom dörren – men han bara ruskar på sig. Det är hans sätt att inte vilja berätta något, vilket i och för sig är nog så talande från en hund. Och sedan ler han sitt allvetande hundleende."


Mats Andersson

Wildlife Photographer of the Year 2016 (winner Black & White) WPY
Wildlife Photographer of the Year 2016 in Scandinavia (NNPC)
Wildlife Photographer of the Year 2016 in Sweden (Årets naturfotograf)

Inga kommentarer: