söndag 1 mars 2015

Älgen besegrade mig


Idag hade vi mycket vind på morgonen - dvs en perfekt dag för att vandra i skogarna för att ev stöta på lite djur. Vinden skapade mycket ljud och jag gick så klart mot vinden. Den här typen av djurfotografering är den absolut roligaste och mest spännande. Idag hade jag turen på min sida och redan efter ca 30 minuters vandrande stötte jag på en älgko. Jag började den mödosamma smygningen för att komma lite närmre. Spännande. När jag nådde en plats som jag tyckte var okej för att kunna skapa lite udda bilder så satte så klart älgen upp huvudet och undrade vad som var i görningen när hon hörde första exponeringen. Efter några minuter så fortsatte hon dock att beta - och jag smög sakta, sakta närmre. Nu befann jag mig helt synlig mitt emot den stora älgen - och jag exponerade ytterligare en gång. Hon lyfte huvudet och vi stod mitt emot varandra helt stilla på ca 20 meters avstånd. Älgar ser ju ganska dåligt - så lyckas man stå helt stilla och vinden är rätt så handlar det oftast om uthållighet. Men jag hamnade i en konstig ställning när hon lyfte huvudet och jag märkte att mitt ben började skaka eftersom jag stod i en låg position. Det knakar i marken till vänster om mig - och där står ytterligare en älg som jag inte upptäckte först. Pulsen går upp. Till slut orkar mina ben inte längre och jag tvingas resa mig aningen upp - och då var det kört :) Älgen besegrade mig. Hon vände tvärt och travade iväg. Den andra älgen fick så klart också bråttom iväg. Jag följde deras spår under 5-10 minuter och lyckades smyga mig nära ytterligare en gång. Jag hukar mig ner och sitter helt stilla - då reser sig älgtjuren upp och ... :) Klick!

Första dagen på mars månad blev en härlig dag :)

Bild 1 är gjord kl. 10.14. Bild 2 kl. 10.30.

/Mats
matsandersson.nu

8 kommentarer:

Sven Magnusson sa...

Fantastiska möten - bild 2 imponerar. Har aldrig sett en tjur som verkar ha vårkänslor (eller snarare är september-brunstig) i mars! Var själv ute igår, men såg inte ens ett spår.
Och riktigt kul med Abecita, förresten!!

Unknown sa...

Härligt möte och skönt att du blev besegrad!;) Känns som att det är dags för en tur till Bashult snart..:)

Mats Andersson sa...

Tack Sven. Jag blev också väldigt förvånad - men tjuren var på hugget idag :) Han gjorde flera glädjesprång innan - och så resta han sig upp så här. Uppfattade allt som någon form av lek ???

Mats Andersson sa...

:) tack.

Jan-Olov Wogenius tel. 0706-476346 sa...

Ja,vem får inte vårkänslor denna årstid:-) Det lönar sig att inte ge upp,härliga bilder du "fick".

Unknown sa...

du kan du Mats=) fint fångat

Mats Andersson sa...

En härlig tid ligger framför oss nu Jan-Olov. Ljuset, värmen, djurens tilltagande aktivitet. Grävlingarna har börjat traska runt här hemma för över en vecka sedan. Tack!

Mats Andersson sa...

Tack du gode vän :)