onsdag 30 juli 2014

Intimt. Kärlek.

De stora fotofestivalerna är inte alltid de bästa.
Givetvis är det otroligt roligt att stå på en stor scen inför flera hundra människor och visa bilder och tala. Men faktum är att Säters Fotofestival ”En fotografisk resa i tid och rymd” gav en helt annan upplevelse. Det blev intimt och nära. Det blev utvecklande.
När det sitter ca 80 personer i publiken så får man helt plötsligt en bättre kontakt - och förhoppningsvis kunde jag förmedla mina känslor för djuren och naturen på ett bättre sätt. Att jag dessutom innan träffade många av människorna som kom och lyssnade, och faktiskt hann lära känna många av dem samt se deras fina bilder på planket, gjorde att det blev en mycket mer intim föreläsning. Kändes bra! Bilddiskussionen som Niklas Virsén sedan höll i blev en bra, rolig och intressant avslutning på föreläsningarna.


Sedan hade vi hela kvällen på oss att samtala om bild m.m. Mycket naturfoto blev det. Men kvällens diskussioner hemma hos Peter Engman bestod av mycket mer än naturfoto. Här pratade vi givetvis en hel del skit ;) Men vi diskuterade även fotografer som Anders Petersen, Diane Arbus, Francesca Woodman, Arno Rafael Minkkinen, Antoine D’Agata m fl. Kanske fick jag några att hitta ytterligare intressanta och inspirerande vägar att upptäcka ...

Oväntat
För oss medverkande fotografer bjöd sedan festivalgeneral Peter Engman på något som får anses mycket ovanligt på en fotofestival. Fem modeller fick vi till vårt förfogande uppe i de smått surrealistiska miljöerna vid Silvergruvan. J-P Lahall och jag fastnade nog båda för en av tjejerna samt de miljöer vi tog henne till. Vi var nog båda helt uppslukade av att skapa bilder under säkert någon halvtimme - tid och rum stod still. Och när man får den där känslan att nu satte jag ”min” bild - ja då får jag någon form av rus. Efter det behövde jag egentligen inte göra fler bilder :)



- Jag hängde kameran över axeln och vandrade sakta tillbaka mot bilen genom ett landskap som liknade månens.Kvällssolen stod lågt och allt färgades röd-orange. Vackert. Drypande av svett fanns egentligen inga alternativ mer än att ta ett dopp i det vattenfyllda gruvschaktet. Vattnet var lagom svalt. Turkos-blått. Ren njutning.



Stort tack till alla er underbara människor som sa så fina ord efter mitt bildföredrag! Sådant värmer och gör att man verkligen vill jobba vidare lika hårt som tidigare år. Och stort tack till alla er som köpte mina böcker - faktum är att ni köpte närmre 40-talet av mina böcker. Otroligt! TACK!

Sedan måste jag rikta ett särskilt tack till Peter Engman, Magnus Höög och Hans Olander som gjort ett otroligt bra jobb. Tack till Säterdalens Fotografiska Förening och BioFoto Gävle-Dala. Och givetvis tack till modellerna Lina Evaldson, Lina Kollman, Madelene Nyberg, Näcken (har inte hans namn) samt Angelica Klockar med hästen Isak.

Vill du besöka en intim Fotofestival och träffa trevligt folk - boka in 25-26 juli 2015. För då fortsätter ”En fotografisk resa i tid och rymd” i vackra Säterdalen för femte året i rad.

/Mats
matsandersson.nu 

Artiklar dt.se
Många ville se foton
Ny bildkonst i Säterdalen


12 kommentarer:

Jan-Olov Wogenius tel. 0706-476346 sa...

En givande helg förstår jag! Härliga bilder allihop,men tvåan är ju sagolikt bra!

Unknown sa...

helt magiska bilder=) och stort tack för att du kom till Dalarna det betyder mycket och du mats från och med nu är du hedersmedlem i säterdalens fotografiska förening=)
en stor man med ett varmt hjärta är mina tankar om dej
tack
peter engman orrförande säterdalens fotografiska förening

Unknown sa...

Det är en ära att haft dig som en utav två fantastiska lärare på diplomerad informatörs kursen i Växjö. Jag skulle mkt gärna lära mig mer om foto nu efter att ha ägt en Nikon D5100 i ett år. Önskar en fortsatt härlig sommar! Mvh Maria Thelin, Borås.

Brita sa...

Njuter!/Brita

Mats Andersson sa...

Det var verkligen roligt. Och stort tack!

Mats Andersson sa...

Tack Peter!!! Hedrande. Vad glad jag blir.

Mats Andersson sa...

Tack Maria!!! Saknar er - det var ett härligt gäng. Fortsatt lycka till med fotograferandet!

Mats Andersson sa...

Tack!!!

Jenny sa...

Vad vackra bilder Mats, kul att du fick fota människorna i det gröna också :)

Mats Andersson sa...

Tack Jenny :)

Niklas sa...

Kul att ses som sagt! Jäkligt annorlunda bilder, som etsar sig fast!

/Niklas

Mats Andersson sa...

Kul att ses! Och tack Niklas