fredag 7 augusti 2009

Tre timmars väntan


I går kväll var min granne (Håkan Areslätt) uppe hos mig för att ringmärka en Tornseglarunge som ligger i en holk på vår stallvägg.
- Alltid lika roligt att höra honom berätta om alla fåglar. Det han inte kan om fåglar är inte värt att veta.

Tornseglar-honan är minst 15 år gammal. Han ringmärkte henne 1995! Visst är det fantastiskt.
- Efter att ha fotograferat den "lille" så lovade jag att fixa en bild på honan när hon väl kom tillbaka. En bild där hon kommer i högsta fart mot hålet. Lättare sagt en gjort. Efter någon timme var det bara jag kvar - väntandes. Solens ljus avtog mer och mer. Ökade ISO efterhand hela tiden. Behövde minst 1/3200 sek för att frysa fågeln.
- Hon gjorde många dykningar in mot holken men vände tvärt varje gång hon hörde kamerans motor. Klockan 20.47 sa det dock klick :-) Där satt bilden!!! Precis så som jag ville ha den.

D3. 116 mm brännvidd. 1/3200 sek och bländare 3,5. ISO 2500.

/Mats

Inga kommentarer: